Fel

Cimbora – Kíváncsi diákok lapja

00001_271x163_normal

Cimbora – Kíváncsi diákok lapja

 

A Cimbora című irodalmi gyermek és ifjúsági folyóiratot 10-15 éves diákoknak ajánljuk, 2006 óta Kíváncsi diákok lapja alcímmel. „Ennek az újságnak minden sora egy szent célt szolgál: nemesen, emberségesen gondolkodó, művelt magyarokká nevelni titeket” – vallotta Benedek Elek, a Cimbora megálmodója és főszerkesztője a múlt század elején, és ezt az elvet, a kulturált és értékorientált nevelés elvét tettük mi is magunkévá.

 

A lapot a sepsiszentgyörgyi székhelyű Cimbora Alapítvány adja ki. 2000 óta jelenik meg rendszeresen, azt a felvállalt célt szolgálva, hogy igényes irodalmat, művelődésről, művészetről, történelemről, tudományról szóló írásokat juttassunk magyar ajkú gyermekekhez.

 

A lapban hangsúlyosan jelen van az irodalmi múlt és félmúlt, keressük a magyar- és világirodalom gyermekek, ifjúság számára ajánlható műveit, és fontosnak tartjuk a kortárs gyermek-  és ifjúsági irodalmi élet felpezsdítését, új alkotások megszületésének ösztönzését. Az irodalom mellett a művészet, környezetvédelem és -ismeret, a népi kultúra, a történelem, kultúrtörténet és a színvonalas ismeretterjesztés szerepelnek állandó rovataink témái között. Ezek jól bejáratott, időnként újakkal cserélődő rovatok (sorozatok), amelyek egyrészt a kultúra változatos tereinek jellegzetes alakjait, történeteit, mozzanatait hozzák közelképbe, másrészt a Cimbora funkcionális alapelvét („gondolkodtatva szórakoztatni, szórakoztatva gondolkodtatni”) tükrözik:

Történetek a palackból (Keszeg Vilmos): a magyar, illetve a közép- és kelet-európai néprajz, antropológia és hiedelemvilág érdekességeit tematikus részekben felelevenítő, azokat kölcsönös összefüggéseikben is láttató sorozat, amely a visszajelzések szerint igencsak megmozgatja az olvasók képzelőerejét.

Hogyan nézzünk filmet? (Szántai János): filmtörténeti adalékok és valamilyen szempontból fontos játékfilmekről szóló ismertető / kritika közti kombináció ez a rovat, amelynek szerzője költő- és íróember, stílusa tehát inkább az érdeklődést felkeltő humorra és játékosságra épít, mintsem a tudományos megközelítésmódra.

Szín-tér (Vetró Bodoni Barnabás): a (poszt)modern és kortárs képző- és fotóművészet jelentős, zömében valamilyen szempontból különleges teljesítményű alkotóit bemutató rovat, amelyben az ismertetésre kerülő művészek életrajzának és életművének legfontosabb vetületeiről, mozzanatairól, illetve alkotásuk jellemző vonásairól értesülnek az olvasók – tömör és velős szövegek, több (színes) illusztráció révén.

Történetes történelem (Egry Gábor): a sorozat pontosan azt nyújtja, amit felcímében ígér, azaz a ma szemszögéből is érdekes-érdemleges jelenségek, események bemutatását történelem és kultúrtörténet határterületéről, könnyed, de tartalmas stílusban.

Pad alatt: többrovatos szekció, amelyben megtalálható – anekdoták, kuriózumok, link-ajánló és mini-képregény mellett – a folyóirat fölöttébb népszerű sorozata, a Cimbi naplója (egy kitalált diák hányaveti, vérbő humorú feljegyzései az iskolai és iskolán kívüli napjairól), valamint Köllő Zsolt természet- és környezetbúvár rovata, a témakörre vonatkozóan sommás érdekességeket és ismereteket felsorakoztató Fűzfánfütyülő.

Barangoló (Kónya Éva): egy-egy kultúrtörténeti téma(kör) szövegben és főként képekben történő alapos körüljárása, a választott tárgy kronológiai alakulását követve, lényeges ismeretek közlése mentén és zömmel olyan illusztrációkkal, amelyek az interneten nem elérhető lexikonokból, enciklopédiákból származnak.

Szócsavargó (Zsigmond Győző): nyelvi és más megalapozottságú társasjátékok tömör ismertetése, nyelvműveléshez kapcsolódó ismeretek, nyelvi fejtörők, irodalmi képrejtvények együttese.

Postaláda: ennek a szekciónak a keretében zajlik az olvasókkal való kommunikáció, itt lelnek válaszra és értékelésre a beküldött irodalmi alkotások (Laterna magica – Farkas Wellamann Endre), ugyanitt közöljük az érdemlegesebb írásokat, legyenek azok szépirodalmiak avagy a mindennapok dolgairól szóló érdekesebb beszámolók (Ti írtátok rovat).

Céljaink között elsősorban a tömegkultúrával szembeni alternatívák felmutatását tartjuk fontosnak, és a kulturális értékek gyerekekhez közelítő bemutatását, a gondolkodásra, aktív életre való ösztönzést. A lap bemutatkozási lehetőséget nyújt tehetséges fiatalok számára, és nyaranta megrendezett Cimbora Kaláka Táborban létrejön a közvetlen kapcsolat szerkesztők, szerzők és olvasók között.

 

Farkas Kinga

 

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása