Az általános iskolában bevezetett jóga órák és meditációs technikák segítenek a gyerekeknek a szorongás és a stressz kezelésében.
A Tulane Egyetem kutatása szerint javul a gyerekek közérzete és érzelmileg is kiegyensúlyozottabbak lesznek, ha iskolai jóga órákon vagy meditáción vesznek részt.
A kutatók a New Orleans-i általános iskolával dolgoztak együtt, ahol az érzelmi támogatást igénylő gyerekek számára jóga órákon, illetve meditáción való részvételt biztosítottak az oktatás keretein belül.
SZORONGÁS AZ ISKOLÁBAN
A kutatást harmadik osztályos gyerekekkel végezték. A szorongásos tüneteket produkáló gyerekeket az év elején kiszűrték, és véletlenszerűen két csoportra osztották őket. A kontrollcsoportba tartozó 32 gyerek a hagyományos stresszkezelést kapta az iskola szociális munkásának vezetésével, melybe tanácsadás és egyéb tevékenységek tartoztak, a kutatásban részt vevő 20 diák pedig kiscsoportos jóga vagy mindfullness órákon vett részt 8 héten keresztül. A jóga órák alkalmával – melyeket reggel iskolakezdéskor tartottak – a gyerekek légzőgyakorlatokat végeztek, vezetett meditáción vettek részt, illetve tradicionális jógapózokat gyakoroltak.
A kutatásban részt vevő gyerekek érzelmi állapotát a beavatkozás előtt, illetve utána is felmérték, két széles körben elismert kutatási eszköz felhasználásával. Az élethez való hozzáállásukat egy rövid, multidimenzionális elégedettségi-skála segítségével mérték fel, a pszichoszociális állapotuk és az érzelmi jóllétük értékeléséhez pedig a Pediatric Quality of Life Inventory-t használták.
ISKOLAI STRESSZKEZELÉS JÓGÁVAL
„Azoknak a gyerekeknek, akik részt vettek a jóga illetve meditációs órákon, javult a pszichoszociális és érzelmi életminősége is, összehasonlítva azokkal a társakkal, akik a hagyományos kezelést kapták – mondta dr. Alessandra Bazzano, a Tulane Egyetem professzora. – A tanárok is visszajelezték – akik a beavatkozás ideje alatt napról napra végig követhették a gyerekek fejlődését –, hogy a jóga órák bevezetése milyen előnyökkel jár, ezért hétről hétre egyre gyakrabban alkalmazzák az iskolai stresszkezelés részeként.”
A kutatók azért végezték harmadikos gyerekekkel a vizsgálatot, mert ez egy döntő fontosságú időszak az általános iskolások életében, mivel az elméleti tananyag mennyisége és az elvárások is egyre nőnek.
„A kutatás során felfedeztük, hogy a harmadik osztályban rengeteg gyerekben alakul ki szorongás, ahogy az oktatás egyre komplexebbé válik – mondta dr. Bazzano. – Ugyanakkor még az alsóbb osztályokban is sok stresszt és szorongást élnek át a kicsik, elsősorban a dolgozatírás alatt – tette hozzá a professzor.”
Forrás: ScienceDaily