Fel

Hogyan él és gondolkodik a magyar FB-generáció?

fb4

Hogyan él és gondolkodik a magyar FB-generáció?

 

A fiatalok lényegében nem csinálnak mást a Facebookon, mint amit szüleik generációja tett szabadidejében. Ez derült ki az Új Nemzedék Jövőjéért Program keretein belül készült ifjúságkutatás eredményeiből, amelyet Siklódi Levente, a Zánka – Új Nemzedék Központ ügyvezető igazgatója és Dr. Mihalovics Péter, az Új Nemzedék Jövőjéért felelős miniszteri biztos mutattak be.

fb2

Barátokkal való beszélgetés, naplóírás, kedvencek képeinek kifüggesztése, viccek mesélése – ezeknek feleltethetőek meg a mai, FB-generációként emlegetett ifjúság tevékenységei a közösségi oldalakon. A kutatásból kiderült, hogy a fiataloknak, bár szinte a nap 24 órájában elérhetők a Facebookon, ez gyakran csak mellékes tevékenységet jelent, hiszen közben több dologgal is foglalkoznak egyszerre: ahogy szüleik generációjára a háttértévézés, rájuk a „háttér-Facebookozás” jellemző.

Az Új Nemzedék Jövőjéért Program 2013-as kvalitatív ifjúságkutatását a 13-18 éves iskolások körében végezte, azzal a céllal, hogy megismerje a fiatalok közösségi média használati szokásait, az ezzel kapcsolatos érzéseit, attitűdjeit, magatartási mintáit, valamint azt, hogy milyen összefüggés tapasztalható a korosztályban a virtuális és valódi terek között.

fb3

“Meglepő tényekkel szembesültünk a kutatás során: a fiatalok például sokkal tudatosabban használják a közösségi oldalakat, mint azt sokan feltételeznénk” – mondta Siklódi Levente László, az Új Nemzedék Központ ügyvezető igazgatója. “Számos előnyt látnak a Facebook használatban, ugyanakkor mintegy „generációs kötelezettségként” élik meg az azon való aktív jelenlétet. A közösségi média veszélyeinek nagy részével is tisztában vannak. És a legfontosabb: nem mindenük a virtuális lét, nagyon vágynak valós élményekre is” – tette hozzá.

“A kutatással célunk volt az is, hogy még pontosabb képet kapjunk a fiatalok szokásairól, a velük való kommunikáció leghatékonyabb formáiról, annak érdekében, hogy az Új Nemzedék Jövőjéért Program üzenetei valóban eljussanak hozzájuk” – emelte ki Dr. Mihalovics Péter, az Új Nemzedék Jövőjéért felelős miniszteri biztos.

A kutatási gyorsjelentés 5+1 kérdés és válasz formájában foglalta össze a magyar Facebook generáció legfontosabb jellemzőit, kitérve arra is, hogy mikor, hogyan és miért használják a közösségi oldalt, mit szeretnek és mit nem a közösségi hálóban. A valódi és virtuális terek kapcsolatáról szóló eredmények csak egy szeletét képezik az elmúlt időszakban lefolytatott több hónapos ifjúságkutatásnak, amely más fiatalokat érintő kérdésekre is választ keres.

 

5+1 fontos tanács a Facebook-ról – felnőtteknek

1. Beszélgessünk többet arról a fiatalokkal, mit csinálnak a közösségi térben: kivel csetelnek, mit lájkolnak, kiket követnek, mit találnak viccesnek, mi hökkenti meg őket. Ne csak azt kérdezzük meg tőlük, mi történt velük az iskolában, de azt is: mi volt ma Facebook-on!

2. Tanuljunk tőlük: fogadjuk el, hogy többet tudnak nálunk a digitális eszközök használatáról, ne féljünk tőlük tanácsot kérni, hogyan használjunk egy-egy alkalmazást.

3. Mutassunk jó példát: ne posztoljunk és osszunk meg olyan képeket magunkról, amit mi sem szeretnénk róluk látni. Ha róluk posztolunk, beszéljük meg előtte! Ráadásul, ha mi is állandóan a neten és a telefonon lógunk, nehezen tilthatjuk el őket a Facebook-tól!

4. Közeli vagy távoli ismerősök legyünk? Külön csoportot hozzunk létre? Alkossuk meg együtt az online hálózati életünk és interakcióink szabályait!

5. Építsünk bizalmat a fiatalokban: fontos, hogy érezzék az online térrel kapcsolatos problémáikat is megoszthatják velünk! Igyekezzünk megérteni gondjaikat, ne minimalizáljuk, de ne is reagáljuk túl az online térben felmerülő dilemmáikat! Ha kell, kérjünk szakértőtől tanácsot!

+1 Törekedjünk minél több közös, valódi élményre velük, és ne bánjuk, ha egy együtt töltött kirándulásról, nem egy közös, hanem csak egy hangulatképet töltenek fel!

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása