A JÁTÉK ÉS A SZÁMÍTÓGÉP FILOZÓFIÁJA JELENIK MEG A DEÁK17 GALÉRIA INTERAKTÍV KIÁLLÍTÁSÁBAN
A Deák17 Galéria február 25-ig látogatható JÁTÉK NEM JÁTÉK címet viselő tárlata
egyrészt az elmúlt évtizedek kortárs intermédia munkáiból mutat be egy válogatást,
másrészt megtaláljuk a 20 éves múltra visszatekintő Szabadfogású
Számítógépverseny legjobb pályamunkáit is. Maurer Dóra, Bódy Gábor
elgondolkodtató alkotásai mellett így tehát fiatalok formabontó számítógépes játékait
is kipróbálhatjuk egy helyen, és még egy robottal is elbeszélgethetünk morális
problémáinkról.
A “JÁTÉK NEM JÁTÉK” cím többféle lehetséges olvasata utal a lényegi üzenetre, vagyis
arra a sokféle jelentésre, amit a játék a szórakozástól a társadalmi együttlét formáin
keresztül a művészetig felvethet mindennapjainkban. Vannak, akik szerint a művészet is a
játékból ered, ami nélkülözhetetlen mai, összetett világunk megértéséhez, mások szerint a
(digitális) játékok függőséget okozhatnak, kiszolgáltatottá tesznek. A bemutatott műegyüttes
mindenesetre egyszerre élvezetes és elgondolkodtató.
Maurer Dóra, 1980-as Kalah című filmje egy régi, arab matematikai játék alapján készült. A
megjelenő szín- és hangelemeinek száma, sorrendje, ezeknek változásai (mozgásai) a
Kalah-játék szabályait követik egy döntetlen játszma adatainak alapján. Ezt a játszmát a
képzőművész és Jeney Zoltán, zeneszerző játszották – abból a célból, hogy a filmi kép és
hang teljes egyenértékűségére megoldást találjanak. A végeredmény könyörtelen
pszichedelikus élményt nyújt, mely a székhez szögezi a nézőt.
Bódy Gábor 1976-ban készült Pszichokozmosza egy modell-kísérlet a computer
használatára, „történetek” konstruálásában. A filmen azt láthatjuk, ha egy fekete dobozba
különböző karakterekkel meghatározott golyókat – defenzív, offenzív, neutrális-, dobálunk,
akkor a különböző karakterek különbözőképpen befolyásolják a történetet. A kivetített golyók
mozgásába akár különböző társadalmi jelenségeket is beleláthatunk.
Ezek mellett egészen új és immár klasszikussá vált alkotások is láthatók e kiállításon, csak
úgy, mint a Super Mario és a Pac-Man, ám nem szokványos formában. Az eredeti Nintendón
futó 1989-es Super Mario Land 1 játék egy meghekkelt és ezáltal alternatív módon
játszhatóvá tett verzióján kipróbálhatjuk, milyen, ha a napvihar törne ki. A Pac-Mant pedig
egész egyszerűen saját tátogásunkkal működtethetjük.
A kiállításhoz szokásos módon osztályoknak kérhető múzeumpedagógiai foglalkozásokkal is
készült a Deák17 Galéria, melyek révén a gyerekek és fiatalok új nézőpontból tekinthetnek
rá a játék fogalmára. A C3 Alapítvány által megálmodott kiállítás február 25-éig látogatható
ingyenesen a Deák17 Galériában.
További információ: https://www.deak17galeria.hu/kiallitasok/jatek-nem-jatek/