Fel

XIII. Európai Kerti Vasutak találkozója – „Ahol nagymozdonyok között zakatol a kisvonat..”

VTP-XIII-EKVT-FB-Post-504x504px-V2

XIII. Európai Kerti Vasutak találkozója – „Ahol nagymozdonyok között zakatol a kisvonat..”

 

 

Júniusban tizenharmadik alkalommal kerül megrendezésre az Európai Kerti Vasutak Találkozója, a Vasúttörténeti Park látogatók körében egyik legnépszerűbb tematikus fesztivál.

A rendezvény minden évben egyre nagyobb népszerűségnek örvend a vendégek – főleg a gyermekek – körében, ugyanis dízel- és gőzmozdonyok kicsinyített másolatai vonulnak fel a 7 ¼ colos  sínpályán.

De mi a története a kerti vasútnak, és a közkedvelt nemzetközi kisvasúti találkozónak?

A Vasúttörténeti Park első igazi nagy projektje a kerti vasút megépítése volt. Az ötletet egy nemzetközi kitekintés adta, hiszen több szomszédos ország – köztük az osztrák  Strasshof-i Das Heizhaus Museum (Fűtőház múzeum)- is rendelkezik kerti vasúttal. Egy ausztriai tanulmányút és egy hosszabb tervezési folyamat után a Vasúttörténeti Park is belevágott egy saját kisvasút megépítésének.

  1. április 24-én megindult a tényleges terepmunka nehéz munkagépek és emberi erő bevonásával. Augusztus közepére elkészült a 358 méteres pálya, próbaúti szerelvényén a kerti vasutat építő interaktív csoport tagjai utaztak elsőként, hiszen tesztelniük kellett a pályát, hogy a legnagyobb biztonsággal közlekedhessenek rajta az utasokat szállító vonatok. A rákövetkező években folyamatos zajlottak a fejlesztések, így 2010 és 2015 között elkészült az új, 644 méter hosszú szakasz, a „nagykör”, két műtárggyal, egy 10 méter hosszú Y-alagúttal, és a kerti tavon átívelő hegesztett acél szerkezetű vasúti híddal.

MVP

 

A kerti vasút első járműve a 203,001-es pályaszámú működőképes gőzmozdonymodell volt, amelyet Prause Gyula öntőminta-készítő asztalosmester örököseitől vásárolt meg a Vasúttörténeti Park. 2008-ban mutatkozott be egy új mozdony, a kerti vasút műhelyében épült M44-es “BoBo”, illetve 2013-ban a Vasúttörténeti Park adományozás révén megvásárolta a MÁV 394-es sorozatú keskenynyomközű gőzmozdonyának 1:4-es méretarányú működőképes modelljét, a „Szilvi” becenévre hallgató kismozdonyt, ami azóta is a rendezvények egyik főszereplője.

A kerti vasút megnyitásának évében felmerült az az ötlet, hogy megrendezzék az európai kerti vasutak nemzetközi seregszemléjét. Az elgondolást tett követte, így 2006-ban magyar, osztrák, valamint német vendég mozdonyokkal megrendezték az első találkozót.

Az elmúlt 13 évben számos európai ország és egyesület képviseltette magát a fesztiválon. Idén szlovén, horvát és német résztvevők dízel-, elektromos-, és gőzmozdonyainak kicsinyített másait lehet megcsodálni, ahogy felvonulnak az apró sínpályán.

Természetesen a kismozdonyok mellett a Park interaktív szolgáltatásait is kipróbálhatóak, így a látogatók utazhatnak nagy gőzmozdonyon, lóvasúton, sínautóban, vagy akár a hajtányon.

 

További információk: www.vasuttortenetipark.hu

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása