Élményalapú tanulás, elfogadó légkör, kis létszámú csoportok -Mátrixsuli új alapítányi iskola
„A lehetőség ott rejtőzik minden gyerekben.
Nekünk az a feladatunk, hogy segítsük kibontakozni.”
Élményalapú tanulás, elfogadó légkör, kis létszámú csoportok. Mindezek lehetővé teszik, hogy a budapesti, budaörsi és kecskeméti Mátrixsuliban a gyerekek elsajátíthassák mindazokat a képességeket és tudást, amelyekre valóban szükségük lesz a jövőben. Józanné Sipos Etelkával, az alapítványi iskola igazgatónőjével beszélgettünk arról, mit kínál ma egy modern alapítványi iskola a diákjainak.
-Mi az iskola legfőbb célkitűzése?
-Hisszük, hogy a tanulás lehet öröm és élmény. Legfőbb célunk, hogy olyan biztos alapokat adjunk a gyermekeknek, melyek egy életen át elkísérik őket, mint például magabiztosság, vállalkozó szellem, kreativitás, kooperációs készségek, az önálló tanulás képessége és a bennünk élő kíváncsiság megőrzése.
Úgy gondoljuk, hogy mindenkinek egyéni bánásmódra van szüksége. Ez csak olyan kis létszámú közösségekben valósulhat meg, mint amilyen a miénk is. Legfeljebb 15 fős osztálylétszámokat tervezünk.
-Milyen típusú iskola a Mátrixsuli?
Iskoláink a mindenkori Nemzeti Kerettantervvel működnek, melyet az intézmény eszmeisége és modern pedagógiai elvek mentén ültetünk át a gyakorlatba. Iskoláink átjárhatóságot biztosítanak más általános iskolákkal.
-Kiket várnak tagiskoláikba?
Elsősorban olyan családok jelentkezését várjuk, akik szeretnének kis létszámú, differenciált, egyénre szabott oktatásban és nevelésben részesülni. Minden általános iskolai tankötelezettségű gyermeket várunk. Integrálható SNI-s gyermekeket is befogadó intézmény vagyunk, az ő felvételükről is a beiratkozási folyamat során dönt az iskola vezetősége, ugyanúgy, mint a többi jelentkező esetén.
-Mik a beiratkozás feltételei?
Amikor a szülők felveszik velünk a kapcsolatot, kérünk gyermekükről egy rövid, legfeljebb egy oldalas jellemzést. Ezt követi egy személyes beszélgetés és egy kérdőív kitöltése. Ha ezek alapján az iskola úgy látja, hogy a gyermek beillik a közösségbe, egy- illetve kéthetes próbaidő következik. Ez alól csak az elsősök képeznek kivételt. Velük remélhetőleg találkozunk valamelyik Szülőtalálkozón, melyeket minden hónapban tervezünk egészen márciusig. A Szülőtalálkozóra a gyerekeket is tárt karokkal várjuk. Számukra játékos foglalkozásokat tervezünk.
-Miért válasszák a szülők a Mátrixsulit?
“Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy tud!” – Ignacio Nacho Estrada
-Szülőként és pedagógusként azt látom, hogy egy gyermeknek a legfontosabb ebben a korban, hogy az alaptudás megszerzésén túl megfelelően fejlődjenek a szociális készségei. A Mátrixsuliban egyéni tempóban haladhatnak a gyerekek, nem a tananyag memorizálása a fő feladatuk, hanem az, hogy megtanuljanak csapatban dolgozni, kreatívan, önállóan is képesek legyenek feladatokat elvégezni. Legyenek stratégiai tapasztalataik abban, hogyan kell egy projektmunkának nekiállni: a megtervezés, kivitelezés és közös kiértékelés során fejlődnek a kulcsfontosságú képességeik. Ezáltal önálló, magabiztos, stabil személyiégekké fejlődnek. Régóta vannak tanulószobáink, ahol a hagyományos értelemben vett házi feladatok elvégzése helyett inkább kísérletezgetnek, tapasztalati úton sajátítják el az ismereteket, vagy sétálnak, mozognak és beszélgetnek. Ha valami kérdés felmerül, együtt keresik rá a választ. Nem kell mindent megtanulni, a mai gyerekek rendszerint másodpercek alatt megtalálnak minden információt a neten. Az informatikai képzést és a nyelvoktatást kiemelten kezeljük. A szociális készségeken túl talán ez a két olyan kulcskompetencia, amely nélkül ma nem igazán versenyképes valaki a munkaerőpiacon.
-Milyen a gyerekek egy napja a Mátrixsuliban?
Reggel 7-30-8.30-ig megérkezés. Kötetlen beszélgetést követően elkezdődik a közös munka. A tanórai kereteket kötetlenül kezeljük. Ha a gyerekek belemerülnek egy probléma megoldásába, csoportmunka kidolgozásába, nem szakítjuk őket félbe csak azért, mert letelt a 45 perc. De ez fordítva is igaz: ha azt látjuk, hogy elfáradtak, kimegyünk a szomszédos parkba szaladgálni, feltöltődni, vagy tornázunk, táncolunk. Fontos a szabad mozgás. Vezetett meditáció és agyfélteke összehangoló torna bevezetését is tervezzük és van egy meglepetésünk is, melyről a szülőtalálkozón fogunk beszélni. Ezután ebéd következik. Délután tanulószoba, illetve igény esetén a gyermek elvihető az ebéd után. Délután tartjuk a mozgásos, zenés, kézműves foglalkozásokat. Nagy hangsúlyt fektetünk a népi mesterségek bemutatására.
-Mikor és hol indul az iskola?
A Mátrixsulinak már vannak működő iskolái Kecskeméten és környékén. Szakközépiskolánk már 15 éve működik. Most szeptemberben nyitotta meg kapuit a Mátrixsuli Pest. A XIX. kerületben, festői környezetben, hangulatos épületben várjuk az általános iskolásokat a Mátrix Oktatási Központ épületében Wekerlén, a Kós Károly tér 4. szám alatt. (Parkolás ingyenes). A belső terek a modern kor kihívásainak megfelelően lettek kialakítva.
- szeptemberében nyílik másik tagiskolánk, a Mátrixsuli Budaörs. Az épület felújítása folyamatban van. Kecskeméten is várjuk a gyerekeket új épületünkbe a Czollner tér tőszomszédságában. Mindhárom tagiskolába folyamatosan lehetőség van beiratkozásra. Indítunk 0. évfolyamokat is, ahová olyan 6 éves gyermekeket várunk, akiket szüleik nem akarnak első osztályba vinni. A 0. osztály biztosítja az átmenetet az óvoda és az első osztály között.
Akik személyesen is szeretnének megismerni minket, azokat szeretettel várjuk Szülőtalálkozóinkra.
Szülőtalálkozók időpontja:
október 24-én csütörtökön 17.00 órától, valamint
november 15-én 17.00 órától és
december 11-én 17.00 órától
lesznek a pesti központunkban. A gyerekeknek a tájékoztató ideje alatt játékos foglalkozásokat tartunk. Helyszín a budapesti tagintézmények Szülőtalálkozójához a
Kós Károly tér 4. sz. alatti központ.
A szülőtalálkozóra előzetes bejelentkezés szükséges.
Jelentkezéseiket várjuk az iskolatitkárnál a 06/70-770-2256-os telefonszámon, illetve az
etelka@matrixoktatas.hu emailcímen. Bővebb információt iskolánkról a www.matrixsuli.hu weboldalon találnak a szülők, melyet folyamatosan töltünk fel.
-Végül két fontos kérdés. Az első: mekkora alapítványi hozzájárulással számoljanak a szülők?
A szülői hozzájárulás erre a tanévre kedvezményes, mely az első évben Budapesten havi 60ezer Ft, Kecskeméten 55ezer Ft 12 hónapon át. Budapesti tagintézményeinkben a hozzájárulás a következő tanévtől 90ezer Ft lesz havonta. Az első két évben a hozzájárulást nem tervezzük emelni.
-A második: hogy zajlik a gyerekek értékelése?
A gyerekeket a Közoktatási Törvényben foglaltak szerint osztályozzuk, de mindig kapnak szöveges értékelést. Újdonságként szeretnénk az idei tanévtől bevezetni a tanulók önértékelő kérdőívét. Ebben ők maguk jelölik be, hogy miben mennyit fejlődtek és miben szeretnének a közeljövőben fejlődni. Úgy gondoljuk, hogy a reális önértékeléshez ez nagy segítség lesz a későbbiek során. A pedagógusok eleve nem csak úgy általánosságban dicsérik a diákokat, hanem konkrét dolgokat emelnek ki és arra ösztönzik őket, hogy belső motivációjuktól vezérelve tegyenek erőfeszítéseket az eredményesség érdekében. Vekerdy Tanár úr szavait hadd idézzem búcsúzóul:
“… évek óta tudjuk, hogy három dologra lesz szükség a jövőben: kreativitásra, kritikai érzékre és vállalkozó kedvre. Ehelyett mi beszabályozott, füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk.”
Mi nem robotokat szeretnénk képezni, hanem boldog, kiegyensúlyozott, vállalkozó szellemű fiatalokat szeretnénk nevelni, örömteli tanulás útján.
Köszönöm a bemutatkozást. Sok sikert kívánok a továbbiakhoz!
Tóth Ildikó – www.papasmamasmagazin.hu