Fel

Merre megy a busz? – 4 múzeum, ahol a régi idők járműveit ismerhetitek meg

24_fr

Merre megy a busz? – 4 múzeum, ahol a régi idők járműveit ismerhetitek meg

 

 Milyen volt az első villamos, busz, vagy HÉV. Mikor épült az első földalatti? Vagy miért hívják Cifra Kocsiszínnek a parádi múzeumot? Sok-sok érdekes kérdés, amelyekre a gyerekek mindig kíváncsiak. Szerencsére többféle múzeumban kaphatunk ezekre a kérdésekre válaszokat. Sorba vettük azokat a helyeket, ahová egy őszi családi kirándulást is szervezhettek.

 

Merre megy a busz?

Van egy érdekes kérdés, amelyhez egy rajz is párosul, hogy vajon merre megy a busz? A kép a következő:

S az ovis gyerekek mind tudták rá a választ. Ez a kérdés nemcsak logikai feladvány, hanem a gyerekek megfigyelőképességét is próbára tette. Mielőtt elárulnánk a választ, találgassatok ti is! (A válasz: A képen nem láthatóak a busz ajtói, tehát a másik oldalon vannak. Ezért a busz balra megy. )

 

 

01

Villamosok, buszok múzeuma

 

S most jöjjenek az igazi buszok, régiségek, amelyeket szerencsére az ország több területén is megcsodálhatunk. A legkézenfekvőbb, ha a Közlekedési Múzeumba látogatunk el, de az sajnos most átmenetileg zárva van. Ezért a budapestieknek és a környéken lakóknak érdemes Szentendrére mennie, ahol a Városi Tömegközlekedési Múzeumban számtalan régi járművel találkozhatnak.

Itt az öreg kocsiszínt újították fel, hogy megfeleljen a legújabb rendeltetésének, azaz múzeumnak. Ma már öt kiállítóteremmel, bemutatócsarnokkal, szabadtéri kiállító területtel várja a közlekedés iránt érdeklődőket.

A legrégebbi jármű az  1887-es – Haraszti névre keresztelt gőzmozdony, amely a HÉV első gőzmozdonya volt. De megcsodálhatjuk az 1897-ben készült 418-as villamost is.

 

letöltés (1)

 

A kiállítást megtekintve végigkísérhetjük a villamosok és a HÉV járművek fejlődését a kéttengelyes kocsiktól, az ikerkocsikon át egészen a csuklós járművekig, illetve a gyorsvasúti motorvonatokig. A HÉV-ek és a villamosok mellett a hetvenes éveket elénk idéző Ikarus autóbuszok, egy – az első magyar önhordó szerkezetű autóbusz típusnak emléket állító – autóbusz-“torzó”, valamint a hatvanas-hetvenes évekből származó trolibuszok várják az ide érkezőket.

 

Utazás a föld alatt

 

Tudtátok, hogy a kontinens első  földalattiját Budapesten adták át? Nos ez a történelmi pillanat 1896. május 2-án volt. Ennek az eseménynek állít emléket a Földalatti Vasúti Múzeum, amely 1975-ben nyitotta meg kapuit. A múzeumot az egyik eredeti alagútszakaszban alakítottak ki, amelyet ma már nem használnak.

Tehát nemcsak a kiállított kocsik, makettek, iratok és fényképek láthatóak itt, hanem maguk a falak is egyedülálló történelmi légkört teremtenek.

Az eredeti megállót Gizella térnek hívták, s ezt táblával is jelzik, csodálatos Zsolnay kerámiával kirakva.

 

unnamed

 

Utazás 200 évvel korábban

 

S, ha már megismerkedtek a gyerekek a korai – körülbelül 100 évvel ezelőtti közlekedési eszközökkel – akkor érdemes mesélni nekik a még korábbi járművekről. Talán az ország egyik legszebb hintókiállítását Keszthelyen a Festesics kastély udvarában található istálló-kocsiházban csodálhatjátok meg. Itt több mint 50 darab 18-19. századi kocsit, hintót és még lovas szánt is láthattok. A kiállítás érdekessége, hogy több híres történelmi személy tulajdonából származó kocsival, hintóval is találkozhatunk, például Mária Valéria főhercegnő utazó kocsijával, Ferenc Ferdinánd park kocsijával, valamint Rudolf trónörökös homokfutójával.

Egy másik kastély mellett Parádon is megnézhetitek azt a fényűző istállót, amelynek már a neve is hivalkodó: Cifra Istálló. A kocsiszínben a kerék feltalálásától a bognár, lakatos és kovács mesterségeken át betekintést nyerhetünk az egykoron világhírű magyar kocsikészítés történetébe. A kiállítás legszebb darabjai az országházi és esztergomi díszhintók. Az itt látható kocsik nagy része az 1800-as évek végén nagy szaktekintélyű Kölber testvérek műhelyében készültek.

Jó hír az arra kirándulóknak, hogy kipróbálhatják a lovaskocsikázást is, mely saját tenyésztésű lipicia lovakkal történik a Mátra festői környezétében.

 

letöltés (2)

A cikket a Közlekedésbiztonsági rajzpályázatot  kiíró KÖBE Biztosító támogatta.

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása