Fel

Taníts játszva! – Mozaik Múzeumtúra az iskolákban

IMG_3071

Taníts játszva! – Mozaik Múzeumtúra az iskolákban

 

Múzeumlátogatás iskolásokkal? Úgyhogy divatos legyen, ne legyen kötelező program, s még a gyerekek is élvezzék? Ezzel a kihívással kell szembenézniük a Mozaik Múzeumtúra szervezőinek, akik megfordították az eseményt, s a múzeumokat viszik el az iskolákba. Bízva abba, hogy újra divat lesz múzeumba járni.

Múzeum másképp

 

Ötödikesek, hatodikosok sorakoznak a budapesti XI. kerületi Petőfi Sándor Általános Iskola  csarnokában. Mindegyikük készült egy kis bemutatkozóval, egymást biztatva, hajrázva indulnak el a múzeumtúrára. Kihívás, tanóra, vagy megmérettetés ez számukra? Egy kicsit ez, egy kicsit az. A Mozaik Múzeumtúrának pont ez a lényege. Hiszen magunktól, családostul, valljuk be, nagyon kevesen vesszük a fáradtságot, hogy elmenjünk a gyerekekkel múzeumokba. Inkább az iskolai kirándulásokon találkoznak a múzeumokkal, s akkor is sokan úgy vélik, hogy unalmas, nem lehet hangosan beszélni, csak vitrinekben nézhetik meg a kiállított tárgyakat. S valljuk be, hogy melyik kiskamaszt kötné le egy ilyen program?  Itt viszont minden fordítva van. A program lényege, hogy a múzeumok jönnek el az iskolákba, programokkal készülnek, egy kis betekintést mutatnak meg a kiállításaikból. Itt mindent meg lehet fogni, ki lehet próbálni, s ha kedvük van a gyerekeknek, akkor később ténylegesen ellátogathatnak az adott múzeumba.

 

Az iskolai program másik része az interaktív játék. A gyerekeket Jocó bácsi – Balatoni József, történelem tanár várta, aki egy kis bemelegítésképpen játékra invitálta a tanulókat. A túra első állomása tehát egy kvízzel indult. Betű rejtvényekkel, szójátékokkal, anagrammákkal indult a nap, s a játékos bemelegítés után máris egy interaktív órába csöppenthettek a gyerekek. A Leskowsky Hangszergyűjtemény vezetője nemcsak megmutogatta az érdekes hangszereket, hanem a gyerekekkel együtt zenélt. A gyerekek kipróbálhatták a didzseridut, belefújhattak egy igazi havasi kürtbe, együtt doboltak, csörgődoboltak és kolompoltak, mini koncertet varázsolva az iskola falai közé.

 

IMG_2970

 

Hét múzeum egy helyen

 

A többi csoport eközben sorba járta a termeket, ahol megmérettethettek, mint pincérek, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum foglalkozásán. Majd a tányérok kivitele után, menüt állíthattak össze. A Magyar Olimpiai és Sportmúzeum foglalkozásán a magyar sport igazi aranykorát ismerhették meg a gyerekek, sőt még a vívást is kipróbálhatták. A Zsidó Kiválóságok Háza programján tabletten ismerhették meg a gyerekek a zsidó származású tudósok életét, de vendég volt itt – igaz virtuálisan – Einstein és Zuckerberg is. A Reptár – Szolnoki repülőmúzeum termében a magyar katonai repüléstörténet különböző fejezeteit elevenítették fel VR szemüvegeken keresztül. A Bélyegmúzeum programján a múzeum 13 millió bélyegből álló gyűjteményének egy kis ízelítőjét nézhették meg. Az iskola udvarán pedig a pákozdi Katonai Emlékpark munkatársai várták a gyerekeket, s az 1848/49-es szabadságharcról meséltek nekik, fából készült puskákat, kardokat tanultak meg forgatni a korhű ruhába öltözött katonától.

 

IMG_2950

 

 

Élményalapú oktatás

 

Még leírni is sok, mennyi program várta a gyerekeket. Fárasztó délelőtt volt-e számukra? Én azt gondolom, hogy nem. Játszva tanultak, olyan témákba kaptak betekintést, amelyek valóban újak voltak számukra. Úgy tanulhattak, hogy élmény volt a délelőtt minden perce. Itt senki sem unatkozott, nem volt csengő, nem volt szünet, mégis minden gyerek arcáról a boldogságot, a kalandvágyat, az újonnan kapott tudás örömét tudtam kivenni. Ez az élménypedagógia lényege.

 

A Mozaik Múzeumtúrát a Felelős Szülők Iskolája szervezte, s 2017 óta, mióta e program elindult, már 15 iskolába tudták becsempészni a múzeumokat. 2019 tavaszán pedig újabb 8 fővárosi és vidéki iskolába érkezik meg a programsorozat.

 

S, hogy valóban múzeumlátogatók lesznek ezek a gyerekek, nem tudhatjuk, de a kezdeményezés célja, hogy már gyerekkorban kell elkezdeni megismertetni velük ezt a különleges világot, mert később egyre nehezebb bevonni őket. S ezekben segítenek a játékos tanulás, az élménypedagógiai módszerek, ismeretterjesztő applikációk és a digitális, technológiai eszközök, amelyeket ilyenkor bevonnak az oktatásba.

 

Csak ajánlani tudom, keressétek ezt a programot. Jelentkezzenek az iskolák rá, hogy minél több gyerekhez jussanak el a múzeumi élmények.

 

Jelentkezni a programra itt lehet.

AK

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása