5 gyermekneveléssel kapcsolatos könyv, mely segít a pozitív szülő-gyerek kapcsolat kialakításában
Hogyan neveljem a gyerekem? Milyen példákat mutassak? Mi vagy ki segít? Összegyűjtöttünk öt szakirodalmat, amelyek könnyedén segítenek át egy-egy problémásabb életkorszakon. Érdemes őket forgatni, olvasgatni, a szakemberek véleményét megfogadni, s főleg a gyakorlatban alkalmazni!
Pethő Orsolya: Hiszti mesék
A szerzővel készült interjú itt olvasható.
Ha eleged van a hisztikből, ha fogalmad sincs, mit kezdjél velük, ha már mindent kipróbáltál, de semmi sem az igazi, ha a gyereked kirohanásai megmérgezik a családi légkört, vagy ha még előtted áll mindez, de azt csiripelik a madarak, hogy jobban teszed, ha a legrosszabbra készülsz, akkor neked szól a könyvem.
A hiszti és a dackorszak valóban a leginkább kiborító része a gyereknevelésnek – viszont igen fontos szerepet játszik az önállóság, az akarat és az érzelmi intelligencia fejlődésében. Igen, valóban arról próbállak meggyőzni, hogy a hiszti, ez az idegesítő jelenség, ami meg tudja keseríteni a kisgyerekesek mindennapjait, nem pusztán púp a hátunkon, hanem igazi kincs.
Könyvemet úgy állítottam össze, hogy ne csak olvasni kelljen, hanem csinálni is. Minden fejezet végén találsz benne feladatokat, gondolkodnivalót. Ha úgy vesszük, ez egy hisztikezelő minitréning, melynek elvégzése után gyermeked részéről kevesebb és enyhébb dührohamra számíthatsz.
Messziről jöttem. Ezt a könyvet nemcsak családokkal foglalkozó szakemberként írtam, hanem indulatkezelésből kezdőként még gyatra, de végül ötös alára vizsgázott anyukaként, s ajánlom neked, együttérzéssel és szeretettel.
Pethő Orsolya
pszichológus és fejlődni képes anya
Vekerdy Tamás: Jól szeretni
Megismerlek és elfogadlak.
Olyannak, amilyen vagy.
A te teljes világodat.
Aki jól szeret, az megismer és elfogad – saját világát kitágítja a másik felé.
Befogadja őt.
“Ha az embernek olyan szerencséje van, hogy valakit is érdekelni kezd, amit itt vagy ott mondott, leírt, és úgynevezett ‘előadásokra’ hívják, akkor azt kell átélnie, hogy ezeknek az együttléteknek, legalábbis az ő számára, a hasonlíthatatlanul jobb, felpezsdítőbb, szórakoztatóbb része az, amikor a megjelentek elmondják kérdéseiket, aggályaikat, ellenvetéseiket, egyszóval megnyilatkoznak. Nagyszerű érzés hallani, amikor a négy-ötszáz fős (esetleg nagyobb) hallgatóságból egy kedves nő vagy férfi feláll, és bevilágító erővel mondja el személyes tapasztalatait, személyes példáját, ami megeleveníti az egész együttlétet.
Ebben a könyvben a találkozásoknak ezt a részét, illetve a kérdésekre adott válaszokat találja meg az Olvasó. Nem kérdés-felelet formájában, hanem a kérdéseket, az elmondott eseteket is beledolgozva az egyes témákról szóló részecskékbe. (Így hát szerzőtársak vagyunk hat-nyolc év néhány száz megszólalójával.)
Míg az előző kötetben, az Érzelmi biztonságban az előadások válogatása jelent meg, itt ezeké a közös beszélgetéseké.
És, igen, ezek a beszélgetések mindig abba az irányba mutattak, hogy miképp is kellene, hogyan is lehetne ezt az együttélést a gyerekkel és tágabban: egymással – jól csinálni, hogyan is lehetne jól szeretni. Akármerre ágaznak is el az egyes témák, a mélyükben mindig ez a kérdés lapul. Ott húzódik meg, és sokszor felfűti a beszélgetést.
Kicsit szorongok. Vajon ebből a felfűtöttségből sikerül-e itt, a következő lapokon valamit is visszaadni?” – Vekerdy Tamás
Adele Faber – Elaine Mazlish: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje – Gyakorlati tanácsok a sikeres szülő-gyerek kapcsolathoz
– hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
– hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak legyünk, hogy állítsunk fel határokat, úgy, hogy megőrízzük a gyerekek szabadságát;
– mit tegyünk büntetés helyett;
– hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülóknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves graflkákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
Jessica Joelle Alexander, Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra
Hogyan neveljünk életrevaló és magabiztos gyereket?
Dánia évtizedek óta a legboldogabb ország a Földön – de vajon minek köszönhető ez? E könyv szerzői – egy amerikai anya, aki dán férfihez ment feleségül, és egy dán anya, aki gyakorló pszichoterapeuta – szerint a válasz abban rejlik, ahogyan a gyerekeiket nevelik: hiszen boldog gyerekekből boldog, életrevaló felnőttek lesznek.
A gyerekek alapvető jóságába vetett hit, az őszinte és hiteles szülői hozzáállás, az elfogadás és az ítélkezésmentesség olyan nevelési alapelvek, amelyeknek eredményeként a gyerekek kiegyensúlyozottak, érzelmileg rugalmasak, empatikusak és együttműködők lesznek – és ezek mind olyan tulajdonságok, amelyek nem csak a gyerek-, hanem a felnőttkori boldogsághoz is szükségesek.
Dr. Vekerdy Tamás a könyvhöz írt utószavában bemutatja, hogy a hazai nevelési elvek inkább a könyvben részletezett teljesítményorientált amerikai gyakorlathoz állnak közel, ezért mi is sokat tanulhatunk a világ legboldogabb embereitől a gyereknevelés területén.
Kádár Annamária: Mesepszichológia – Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban