Tanulási módszerek a konyhában – a csipetke készítéstől a gramm és kiló fogalmáig
Fejleszd okosan a gyerekedet! Sokszor nem is kell az okos játékokhoz nyúlni, főleg ha nincs rá időnk, hogy leüljünk társasozni a gyerekkel. Érdemes velük együtt tenni-venni a konyhában. Sokszor nem is gondolnánk, hogy a közös munkával eltöltött idő, nemcsak az érzelmi intelligenciájukat fejleszti, hanem jótékony hatással van a finommotirka képességükre, vagy épp a matematikai alapműveletek megismerésre! Egy-két tipp, ötlet, amely az adventi időszakban igazán hasznos lehet! Főzzetek együtt a gyerekkel!
Finommotorika fejlesztése
Talán ez az egyik leggyakrabban használt kifejezés az óvodában. Sokszor halljuk, hogy na azt bizony fejleszteni kell, anyuka! De vajon, hogyan? Egy apró trükk a konyhában segíthet! Főzzünk együtt a gyerekekkel, készítsünk csipetkéket! Mi is az a csipetke? S egyáltalán nem egyenlő a nokedlival! Máris elindulhat egy közös tanulás, hogy mi mit jelent, miből készül, milyen állagúnak kell lennie, s főleg, hogy miképp készítsük el!
S, akkor jöhet a csipetke készítése! Lisztből és vízből kell kemény tésztát gyúrni – amit akár a legkisebbekre is rábízhatunk! Igazi gyurmázás a konyhában! Miközben gyúrják, mozog a karjuk, a kezük. S megismernek egy újfajta mozgást. Közben megérzik, hogy milyen állagú lesz a tészta, megtanulják érezni a kezükkel, amit ha sokszor gyakorolnak egy életre a „kezükben” marad.
A csipetke készítés feladata pedig a legjobb finommotorikai fejlesztés. Kis kezükkel, csipkednek, gyúrnak. A munka folyamatos, s mindig figyelni kell, hogy adott méretűeket készítsenek.
Mit fejleszt?
- Fejleszti a finommotorika kézséget. Különleges technikájával új mozgásokat ad a kezeknek, ujjaknak. Ez az apró mozgás a kulcsa ahhoz, hogy később, mire iskolába megy, könnyen tudja használni a ceruzát, s ezáltal könnyebben tanuljon meg írni is.
- Az apró, kissé pepecses munka növeli a figyelem és a koncentráció készséget. Hiszen mindegyik csipetkének nagyjából egyformának kell lennie!
Érzelmi fejlesztés:
- A közös munka a gyerekkel nemcsak öröm lehet, hanem sikerélmény is.
- Csapatépítő munkának is nevezhetjük, vagy inkább igazi anya- lánya programnak. Pozitívvá, bensőségesebbé teszi a szülő és a gyerek közti kapcsolatot.
- Csipetkét készíteni hosszú feladat. Pont ez a másik pozitívuma, hogy kitartásra sarkallja a gyereket. Be kell fejezni egy dolgot, elejétől a végéig tart a folyamat. Ezt nem lehet ledobni, mert meguntam, vagy a sarokba dugni. Itt a család várja az ebédet, be kell fejezni!
Mértékegységek tanulása
Ha a matek mumus, ha nehezebben mennek a mértékegységek megismerése, akkor irány a konyha. Hiszen valóban nehéz elképzelni, hogy mennyi egy liter, vagy 250 gramm, ha csak leírva van. Sokszor mi felnőttek is elakadunk, hogy mi mennyi! Ezért érdemes a való életben kipróbálni, megnézni, megmérni. Liter, deciliter, kiló, gramm, deka és egyéb bűvös és sokszor értelmetlen szavak kaphatnak ilyenkor új értelmet.
Süssünk együtt! Egy egyszerű muffin receptnél rögtön előjön a dekagramm, a gramm kérdése. Hiszen a receptben dekagrammban adják meg a liszt és a cukor arányát, de a konyhai mérleg grammban mutatja. Hogy is van ez? Mennyi a váltószám? Hogyan kell átszámolni?
Majd jön a deciliter kérdése, amelyből esetleg egy vagy kettő kell. Melyik pohár űrtartalma lehet annyi? Keressük együtt ki a megfelelőt, mérjük ki!
S miközben készül a finom muffin, egyre jobban megérti a gyerek, hogy mennyi a váltószám gramm és dekagramm között. Hogy épp hány deciliter vizet ivott meg ebéd után, s hogy hány deciliter egy fél literes üdítő?
Matek a konyhában?
- Megismeri a mértékegységek fogalmát a decilitertől a literig, a grammtól a kilóig.
- Kisebbeknél a nagyobb és kisebb fogalma egyre jobban kitisztul.
- Az épp olvasni tanulóknak egy kis olvasás gyakorlás, miközben felolvassák a receptet. S, ha kedvük van készíthetnek saját receptkönyvet is, s egyben az írás gyakorlását is fejleszti.
- Környezetismeret órát is beiktathatunk, megfigyelhetik milyen mikor a víz forr, mi a gőz fogalma, mit jelent a párolgás, hány fokon forr a víz?
- S miközben főzünk, elmagyarázhatjuk az egészséges étkezés alapjait – mennyi cukor a megengedett, miért nem egészséges ez vagy az az étel.
Érzelmi nevelés:
- Közös munka pozitívuma, egyfajta hagyománytisztelés, mikor átadjuk tudásunkat, amit még mi is anyáinktól, nagyanyáinktól örököltünk.
- Minden konyhai munka után fontos, hogy rendet rakjanak maguk után! Ez érvényes a nagyobbakra is, akik már önállóan készítenek el valamit a konyhában.
- Testvéreknél a veszekedés is megelőzhető, a rivalizálás, hiszen egy főzésnél több feladat van, amelyet érdemes felosztani, hogy ki mit csinál.
- Koncentráció, odafigyelés fejlesztése! Hiszen senki sem szeretné cukor nélkül megenni a süteményt, mert esetleg pont az maradt ki! Odafigyelés, hogy ne égjen le a kis kezük, ha hozzányúlnak a forró sütihez. Figyelem fejlesztés, hogy anyának itt mindenben szót kell fogadni. A konyha nem játszótér, itt fontos szabályok vannak, mert egy-egy dolog bizony veszélyes lehet! Például a forró sütő, éles kések!
Mikor végeztünk a munkával, ne felejtsük el a gyereket megdicsérni! Mert bizony komoly munkában vett részt! Nemcsak fizikaiban, hanem szellemiben is!
Cikkünk folytatódik majd. Legközelebb magyarnyelv és irodalom óráról, no meg egy kis biológiáról fogok írni!
AK