Fel

Bizonyítvány – öröm vagy bánat? Beszéljünk a tanulási zavarokról!

bala2

Bizonyítvány – öröm vagy bánat? Beszéljünk a tanulási zavarokról!

 

Tanulási zavarok, pszichés zavarok, visszahúzódó tanuló, vagy épp magatartás probléma. De vajon mit is nevezünk tanulási zavarnak? Milyen megoldásokat találhatunk? Ki tud segíteni? 

bala2

Mit nevezünk tanulási zavarnak?

Amikor a gyerek értelmi képességéhez képest jóval alacsonyabban teljesít az iskolában.
Ez jelentkezhet a matematika, olvasás, írás területén.
Magával hozhatja a pszichés zavart, ami pl. visszahúzódóvá teszi az iskolai kudarcok miatt. Vagy magatartás problémás, zavarja az órát. 
A fejlesztést végző pedagógusok nincsenek erre kellőképpen felkészítve. Sok esetben a fejlesztésük sincs megoldva. Az integráció jegyében, normál általános iskolába járnak, így elég nehéz ezt orvosolni.

Mikor van nagy baj?
Igaz, hogy az iskolában jelentkeznek a problémák, de a tünetek már ott vannak jóval hamarabb, amit egy szülő is érzékelhet.
Fontos, hogy az okokról is beszéljünk, hogy mi is felismerhessük.
– genetikai okok: a nagyszülőknél, szülőknél is felléptek hasonló problémák
– születésnél vagy a terhesség alatt bekövetkezett rendellenességek, problémák (pl. korai szülés, elhúzódó szülés, köldökzsinórból adódó oxigénhiány)
– Ismétlődő lázas, hurutos megbetegedések

bala4

Korán felismerhető tünetek:
– kisgyermekkorban megkésett beszédfejlődés, elmaradt a gagyogás, esetleg beszédhibák: pöszeség
– mozgásfejlődés másként alakul, pl. kimaradta kúszás-mászás. Ez az a mozgás, amikor először bekapcsolódik a jobb és bal agyfélteke és összehangoltan működik. Ha ez kimarad, akkor az olvasással lehetnek majd problémák, pl. betűkeverések
– egyensúlyzavarok (nem tud biciklizni, bukfencezni)
kevertagyi dominancia (pl. bal kezes- jobb szemes, bal lábas. jobb kezes. stb)
– eddig fel nem ismert hallás-látási problémák

Mit tehet a szülő?
Ha időben észreveszik, és megfelelő ellátást kap, akkor felzárkóztatható.
Ezek a problémák az iskolaérettségi vizsgálatokon nem mindig derülnek ki, hiszen ezeknek a gyerekeknek általában magas az intelligenciájuk.
Mindenképp fontos, hogy ha a fenti okokból valamelyikben gyerekünkre ismerünk, akkor a kimaradt fejlődési szakaszt máshogy pótoljuk be. Ma már számos mozgásterápiák vannak erre.
Az iskolás kor előtt fontos, hogy az alapozó terápia. Pl: ha kimaradt a beszédfejlődésből a gagyogás, hanem egyből beszélni kezdett (később, mint kortársai), akkor nem volt lehetősége a magyar nyelv dallamát kellőképpen elsajátítani, ami később az írás tanulásakor problémát jelenthez.

Van olyan gyerek, akinél semmiféle előzmény nincs, ilyenkor az írás-olvasás elsajátításánál lehettek problémák.
Ma Magyarországon kb. 17 féle olvasásoktatási módszer van, iskolatípusonként változik.
Egyes iskolatípusok a gyors olvasás elsajátítását támogatják, amik a kicsit is veszélyeztetett gyerek számára nem hatásosak.

bala1

Mozgásterápia
5-18 éves korig bármikor elkezdhetjük a fizikai mozgásterápiát, és meglátjuk, milyen látványos javulást hoz a gyerek teljesítményében.
Ezeket szakemberek végzik, de megtanulhatjuk tőle és otthon ismételhetjük.
A terápia lényege, hogy minden olyan fejlődési szakaszon menjen át a gyermek, amit kihagyott. Játékos kúszás-mászás történik. Olyan feladatsorokat vesznek végig, ahol a jobb és bal agyfélteke összehangolását kell használniuk.

Hol kérhetünk segítséget?
– Sok nevelési tanácsadóban van ilyen lehetőség, itt az intézmény küldésével, de önállóan is lehet jelentkezni felmérésre, tanácsadásra.

MESEKŐ Mentálhigiénés Fejlődést Fejlesztést Segítő Központban felmérésben, tanácsadásban és fejlesztésben – logopédiai, pszichológia területen – is hozzáértő kollégák várják az érintetteket

Menőmanó Alapítvány munkatársai kifejezetten a tanulási zavarokkal küzdőkkel foglalkoznak. Ezen a honlapon korra bontva meg lehet nézni, hogy milyen zavar milyen tünetekkel ismerhető fel.

 

 

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása