Bizonyítvány – öröm vagy bánat? Beszéljünk a tanulási zavarokról!
Tanulási zavarok, pszichés zavarok, visszahúzódó tanuló, vagy épp magatartás probléma. De vajon mit is nevezünk tanulási zavarnak? Milyen megoldásokat találhatunk? Ki tud segíteni?
Mit nevezünk tanulási zavarnak?
Amikor a gyerek értelmi képességéhez képest jóval alacsonyabban teljesít az iskolában.
Ez jelentkezhet a matematika, olvasás, írás területén.
Magával hozhatja a pszichés zavart, ami pl. visszahúzódóvá teszi az iskolai kudarcok miatt. Vagy magatartás problémás, zavarja az órát. A fejlesztést végző pedagógusok nincsenek erre kellőképpen felkészítve. Sok esetben a fejlesztésük sincs megoldva. Az integráció jegyében, normál általános iskolába járnak, így elég nehéz ezt orvosolni.
Mikor van nagy baj?
Igaz, hogy az iskolában jelentkeznek a problémák, de a tünetek már ott vannak jóval hamarabb, amit egy szülő is érzékelhet.
Fontos, hogy az okokról is beszéljünk, hogy mi is felismerhessük.
– genetikai okok: a nagyszülőknél, szülőknél is felléptek hasonló problémák
– születésnél vagy a terhesség alatt bekövetkezett rendellenességek, problémák (pl. korai szülés, elhúzódó szülés, köldökzsinórból adódó oxigénhiány)
– Ismétlődő lázas, hurutos megbetegedések
Korán felismerhető tünetek:
– kisgyermekkorban megkésett beszédfejlődés, elmaradt a gagyogás, esetleg beszédhibák: pöszeség
– mozgásfejlődés másként alakul, pl. kimaradta kúszás-mászás. Ez az a mozgás, amikor először bekapcsolódik a jobb és bal agyfélteke és összehangoltan működik. Ha ez kimarad, akkor az olvasással lehetnek majd problémák, pl. betűkeverések
– egyensúlyzavarok (nem tud biciklizni, bukfencezni)
kevertagyi dominancia (pl. bal kezes- jobb szemes, bal lábas. jobb kezes. stb)
– eddig fel nem ismert hallás-látási problémák
Mit tehet a szülő?
Ha időben észreveszik, és megfelelő ellátást kap, akkor felzárkóztatható.
Ezek a problémák az iskolaérettségi vizsgálatokon nem mindig derülnek ki, hiszen ezeknek a gyerekeknek általában magas az intelligenciájuk.
Mindenképp fontos, hogy ha a fenti okokból valamelyikben gyerekünkre ismerünk, akkor a kimaradt fejlődési szakaszt máshogy pótoljuk be. Ma már számos mozgásterápiák vannak erre.
Az iskolás kor előtt fontos, hogy az alapozó terápia. Pl: ha kimaradt a beszédfejlődésből a gagyogás, hanem egyből beszélni kezdett (később, mint kortársai), akkor nem volt lehetősége a magyar nyelv dallamát kellőképpen elsajátítani, ami később az írás tanulásakor problémát jelenthez.
Van olyan gyerek, akinél semmiféle előzmény nincs, ilyenkor az írás-olvasás elsajátításánál lehettek problémák.
Ma Magyarországon kb. 17 féle olvasásoktatási módszer van, iskolatípusonként változik.
Egyes iskolatípusok a gyors olvasás elsajátítását támogatják, amik a kicsit is veszélyeztetett gyerek számára nem hatásosak.
Mozgásterápia
5-18 éves korig bármikor elkezdhetjük a fizikai mozgásterápiát, és meglátjuk, milyen látványos javulást hoz a gyerek teljesítményében.
Ezeket szakemberek végzik, de megtanulhatjuk tőle és otthon ismételhetjük.
A terápia lényege, hogy minden olyan fejlődési szakaszon menjen át a gyermek, amit kihagyott. Játékos kúszás-mászás történik. Olyan feladatsorokat vesznek végig, ahol a jobb és bal agyfélteke összehangolását kell használniuk.
Hol kérhetünk segítséget?
– Sok nevelési tanácsadóban van ilyen lehetőség, itt az intézmény küldésével, de önállóan is lehet jelentkezni felmérésre, tanácsadásra.
– MESEKŐ Mentálhigiénés Fejlődést Fejlesztést Segítő Központban felmérésben, tanácsadásban és fejlesztésben – logopédiai, pszichológia területen – is hozzáértő kollégák várják az érintetteket
– Menőmanó Alapítvány munkatársai kifejezetten a tanulási zavarokkal küzdőkkel foglalkoznak. Ezen a honlapon korra bontva meg lehet nézni, hogy milyen zavar milyen tünetekkel ismerhető fel.