Fel

A Titoktündér – most már nemcsak könyvben, hanem színpadon is

titoktunder-web

A Titoktündér – most már nemcsak könyvben, hanem színpadon is

 

Ki az a Titoktündér? Hogyan vehetik észre a gyerekek, s milyen titkokra neveli a mese főhősét? Beck Andrea azonos című regényéből készült színpadi adaptáció, melyet  Budaörsön mutattak be a Ciróka Bábszínházzal közös koprodukcióban. A rendezővel, Kuthy Ágnessel beszélgettem.

 

Beck Andrea: Titoktündér című műve már igazi sikerkönyv. Hogy került az Ön kezébe a mese? 

 

Beck Andreát egy rádióinterjúban hallottam, s az óvodáskorú gyerekek közötti konfliktusról és annak megoldásáról beszélt. A főszereplő kisfiút Tobyt egy tündér tanítja, probléma megoldásra, s pozitív gondolkodásra. Kíváncsi lettem, hogyan lehet ezt kicsi gyerekeknél alkalmazni, miképp hozhat ez valós megoldást? Az akkor óvodás kislányom épp egy probléma miatt volt vigasztalhatatlan. Az interjú után pedig megvettem a könyvet.

 

Pozitív gondolkodás, probléma megoldás a mese segítségével. Hogy képzeljük ezt el?

 

 

 

A mese egy kicsit leegyszerűsítve olyan, mintha egy pszichológus beszélgetne a kisgyerekkel. A Titoktündér – Lola, a kis fantázialény siet a kisfiú segítségére, aki meséivel, tanácsaival segíti megoldani a problémákat. Mikor láttam, hogy a mese a lányomra is nagy hatással volt, s alkalmazni kezdte a leírtakat, utána abszolút tudatos volt, hogy színpadra állítsam a történetet. Szerettem volna, ha Andrea világával, minden kis néző megoldási lehetőséget találna az őt érintő problémákra. A mesekönyvben nincs felnőtt a problémák kezelése alatt, így nincs, aki megoldaná a gyerek helyett a válságot. A mesében saját magát kell Tobynak átsegíteni, hogy kis lelke edződjön.

 

Milyen témakörökben tud segíteni Lola, a titoktündér?

 

Több hétköznapi témakört emelünk ki a mesék laza láncolatából, így a szülinapra nem megkapott ajándék, a félelem leküzdése a sötétben, az óvodai csúfolódás és ennek következtében a szomorúság, a szerepléstől való félelem és a betegség témaköre.

 

A történet mellett a papír díszlet, a papírbáb, és egyéb csupa papírból készült megoldások rengeteg lehetőséget nyújtottak a darab megértésehez. Ez hogy alakult ki, hogy a papír ekkora jelentősséget kapott?

 

Csodálatos és számtalan animációs lehetőség van a papír használatában.

Közel áll hozzám a stilizált tér varázslatszerű és sokrétű kihasználása. Elég konkrét elképzelésem volt arról, hogy milyen térben szeretném és milyen eszközökkel megjeleníteni az előadást. Így jutottunk arra a gondolatra, Jakob Nóra báb -és Sári Miklós díszlettervezővel, hogy a főszereplő kisfiúban zajló belső lelki folyamatokat, azt a papír falakkal történő játéklehetőségek kihasználásával mutatjuk meg. A próbafolyamat során remek partnereimmé, alkotótársaimmá vált Dobák Lívia dramaturg, és a színészek is Krucsó Júlia Rita, Lendváczky Zoltán és Fülöp József.

Nagy vágyam volt olyan előadás létrehozása, ahol kevés a szöveg és mozgásban beszél a képzőművészet és a zene. Pirisi László zeneszerző, finom, kevés hangszerrel, óviskompatibilis lelkiállapot játékokat komponált a darabhoz.

 

titoktunder_slide

 

Visszatérve a papírra, milyen jelentéstartalommal bír ez az egyszerű anyag?

 

Az egész előadást a papírhasználatra építettük fel, melynek több értelmezése is van: az első a mesekönyv, amelyből az előadás született, a második a „Tabula rasa” elmélete, hogy tiszta, új lappal indul az ember az életben. Majd az idő során ez a sima, tiszta felület a lelkünk állapotait tükrözve változik. Így a vidámságban papírvirágok nyílnak, a fájdalomban tépődik, az álmainknál árnyjáték vetül rá és a teljes boldog finálénál kiszínesedik a papírfal.

 

 

 A darabot most Budaörsön játsszák, de máshová is fogják vinni?

 

Az előadás koprodukcióként született a kecskeméti Ciróka és a Budaörsi Latinovits Színház között. Az idei évadban, tehát 2019-20 júniusig a Budaörsi Latinovits Színház játssza az előadást, a 2020- évadtól a Ciróka Bábszínházban lehet megtekinteni. Az előadás kis beépítettséget igényel, így remélem, hogy sok egyéb helyszínmeghívásnak is eleget tudunk tenni.

 

 

 

A titoktündér

BECK ANDREA AZONOS CÍMŰ KÖNYVÉT BÁBSZÍNPADRA ALKALMAZTA DOBÁK LÍVIA ÉS KUTHY ÁGNES

szereplők
FÜLÖP JÓZSEF
KRUCSÓ JÚLIA RITA
LENDVÁCZKY ZOLTÁN

dramaturg DOBÁK LÍVIA

díszlettervező SÁRI MIKLÓS

bábtervező JAKOB NÓRA

zeneszerző PIRISI LÁSZLÓ

rendező KUTHY ÁGNES

 

 

AK

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása