Fel

Tanítsuk meg gyerekeinket sakkozni! – a játék szeretetéről, a fejlesztésről, a módszeréről mesélt Trombitásné Zádecki Ildikó az Erővonal Sakksuli vezetője

IMG_1751

Tanítsuk meg gyerekeinket sakkozni! – a játék szeretetéről, a fejlesztésről, a módszeréről mesélt Trombitásné Zádecki Ildikó az Erővonal Sakksuli vezetője

Tudsz sakkozni? A válasz jó esetben igen, vagy talán, hogy ismerem, de legtöbb esetben a gyerekek nagy része nem ismeri ezt a játékot. Pedig a sakk, nemcsak egy stratégiai játék, hanem segíti a gondolkodásmódunkat, fejleszti a logikai képességünket. Bármikor el lehet kezdeni sakkot tanulni, de a legjobb kisgyerekkorban. Erről mesélt Trombitásné Zádeczki Ildikó,  az Erővonal Sakksuli vezetője, oktatója,  aki kollégáival együtt a Balaton déli partján élő kisgyerekeket tanítja sakkozni.

 

 

Számos tanítványod van, tele a naptárad, szinte minden nap vannak óráid, versenyek, táborok. Újra divat lett a sakk?

 

A sakknak ma reneszánsza van hazánkban. Ezt köszönhetjük a világhírű sakkozóinknak is, de az is benne van, hogy 2024-ben Budapesten rendezik meg a sakkolimpiát és emiatt reflektorfénybe került most a sakk hazánkban. Nálam az iskolában, itt a Balaton déli partján egyre többen jelentkeznek, jelenleg körülbelül 80 (!) tanítványom van, ők ovisok és nagyrészt alsó tagozatos iskolások.

 

IMG_4186

Mádl Ildikó – sakknagymester, kétszeres sakkolimpiai aranyérmes és kétszeres ezüstérmes oktatja a gyerekeket 

A sakkozáshoz komoly koncentráció kell, türelem, elhivatottság. Amikor folyamatosan arról cikkeznek, hogy a mai gyerekek figyelemzavarosak, akkor jelen esetben hogy tud segíteni a sakk? Hogy látod, a gyerekek tudnak figyelni? Kiknek segít a játék? Milyen képességeket fejleszt?

 

Hosszú felsorolást lehetne írni arról, hogy  mi mindent fejleszt és hogyan járul hozzá a személyiségfejlődéshez a gyerekkori sakkjáték. Röviden szólva rendre és gondolkodásra tanít.

A sakkoktatásban csoportban foglalkozom a gyerekekkel, de van pár gyerek, akiket egyénileg is tanítok. Egyénileg vagy azért foglalkozok valakivel, mert versenyeztetem, vagy mert valamilyen nehézsége van és az általam alkalmazott módszerekkel meg tudom támogatni. Sokat változtak a gyerekek az elmúlt években. Valóban sok gyermeknek van nehézsége a figyelemmel. Természetesen lehet a sakkal is segíteni ezeknek a gyerekeknek, de a sakk csak egy eszköz, szakavatott kezekben tud terápiás lehetőséggé válni, mint ahogyan minden más módszer, amelyekkel segíteni lehet az elakadásokkal küzdőket. Megfelelő vezetés mellett a sakkozó gyerekeknél felnőtt korukra a stratégiai gondolkodás, helyzetfelismerés, lényeglátás, döntéshozási képesség, időgazdálkodás, kreativitás jellemzően jól működik. A másik ember elfogadása és tisztelete szintén ezek közé tartozik. 

IMG_9646

Horváth Csaba oktat, a Magyar Sakkszövetség Ifjúsági Bizottságának elnöke

IMG_6260

Misetáné Dr. Burján Anita a Somogy Megyei Sakkszövetség elnöke

 

Hány éves kortól lehet sakkot tanítani? A sok éves tapasztalat után, hogy látod milyenek a mai gyerekek?

 

Az eddigi legfiatalabb tanítvány 3 éves volt a praxisomban, de a 89 éves Panni néni lelkesedése is nagy örömmel töltött el a Kőröshegyi Sakk Klubban, amikor kérte, hogy tanítsam. Nagyrészt egyébként 6-10 év közöttiek a tanítványaim. A mai gyerekek nagyon könnyen tanulnak. Az érdeklődést fenntartani viszont nem könnyű és visszafelé is elsülhet, mert ha folyton új impulzust igyekeznék adni, az csak újabbat ingert követelne és mint egy feneketlen kút nyelné az energiát. Az ilyen törekvés helyet jobbnak látom, ha egy nyugodt légkört tudok teremteni, ahova jó megérkezni. 

 

IMG_4526

 

Gál Péter sakkoktató tanítja a gyerekeket 

 

A gyerekeknek fontosak a példaképek és a sakkban széles a paletta. A néhai világbajnokok értékes sakkpartijain túl, élő legendákkal is találkozhatnak, például a legutóbbi Világsakkfesztiválon Polgár Judittal való találkozásunk is felejthetetlen élmény volt. Kezdetektől figyelmet fordítottam rá, hogy a gyerekek élőben találkozhassanak olimpiai bajnokokkal, mint például Mádl Ildikó vagy Portisch Lajos nemzetközi nagymesterekkel. Rajtuk kívül fontos az oktatók személye is, mert a gyerekek óhatatlanul másolják őket. Az általam szervezett nyári táborokban komoly csapat oktatja a gyerekeket, olimpiai bajnok, FIDE mester, egyetemi oktató és magas szintű sakk edzők vállalnak velünk közösséget. Az ovisoknak külön szoktam tartani Sakktündér Műhelyes tábort, ahol a tanulás mellett sok-sok élmény várja a gyerekeket. Volt tanítványaim látogatását is örömmel vesszük, akik már magasabb szinten, országos élmenyőzben játszanak, ők is példaértékűek a kezdők számára.

 

IMG_2329

 

A sakk fejleszti a gondolkodást, kiváló időtöltés, versenyzésre is ad lehetőséget, de el is távolíthat a közösségtől. Hogy tudod ezt a libikókát kezelni, miképp készíted fel őket versenyzésre, a győzelemre és az esetleges kudarcokra?

 

A sakkozás segíti a gyerekek gondolkodását, fejleszti a figyelmüket, a koncentrációkészségüket, miközben egy kiváló játék. Viszont a “csak” sakkozás visszafelé is elsülhet, a gyerekeket beszűkítheti, ha csak a sakkban találják meg az egyetlen örömforrást, illetve siker megtapasztalást. Arra gondolok, hogy ezek a gyerekek egy idő után a sakktáblán, a sakkos közegben magabiztosan, komfortosan érzik magukat, a versenyhelyzet is komfort zónán belüli lesz számukra, de kikerülve a hétköznapi életbe nehezen boldogulnak. És ez idővel egy szakadékot képezhet a sakk világa és a hétköznapi világ között. Ha ezt a sakkjáték során megszerzett kompetenciát nem tudja átemelni a hétköznapi életbe, ott a társaihoz képest hátrányos lehet a helyzete.  Én azt tartom fontosnak, hogy amit a sakkjáték során tudást, önismeretet, magabiztosságat megszerez, azt legyen képes áttranszformálni a mindennapokba.

Nekem elsősorban ez a specialitásom, amihez saját módszert használok. Sakkozunk, leckéket csinálunk, teszteket oldunk meg, a kicsikkel a végén kézműveskedünk is. Közben pedig komfort zónákat lépünk át egy biztonságos, elfogadó térben, ahol megtapasztalhat sikert, kudarcot, örömöt és nehézséget a gyermek. Nyugodtan lehet akár sírni is, ha valami nehéz és közben beszélni az érzésekről, megéléséről.

 

IMG_3068

 

Megható, ahogy a versenyeken egymást is támogatják a tanítványaim. Ha egy vesztes parti után valamelyik gyermek érzelmi viharba kerül, a többiek azonnal ott teremnek mellette és vigaszt nyújtanak neki. Sokkal könnyebb így felállni és maguk mögött hagyva a korábbi percek mélységeit, újra táblához ülni. Kortól és nemtől függetlenül összetartó a közösség. Versenyeken általában hét fordulót játszanak a gyerekek, 1-1 parti eltarthat 40-50 percig is. Van, hogy 5 órán át sakkoznak a gyerekek a versenyen. Ez már önmagában is nagy teljesítmény egy 7-8 éves számára, hogy ezt kitartóan végigjátsza. Amikor egy gyerek az eredményhirdetésre várva azt keresi, hogy kivel játszhat várakozás közben, majd a szülő beszámol, hogy mikor hazaérnek megint csak azt kérdezi, hogy akkor ki sakkozna vele – ez már egy jel, hogy neki való a versenysakkozás. 

 

 

Most már csak azt áruld el, hogy te hogy kezdted? Miért lettél sakkedző?

 

Gyermekként hasonló utat jártam be, mint a tanítványaim. Egy kis abaúji faluban nőttem fel Vizsolyban, ahol volt egy lelkes tanár, Klabán tanár bácsi, aki szeretett sakkozni. Ő egyengette a sakkos pályafutásomat. Magát a játékot a bátyám, Laci tanította meg elsős koromban. Hamar magával ragadott, szerettem járni a versenyekre is és szép számmal voltak sikereim. Az általános iskola után alvó állapotba került a sakk az életemben, legközelebb a 30-as éveimben egy munkahelyi sportnapon köszöntött rám ismét. A mezőnyben 100 százalékos győzelemmel végeztem és onnantól kezdve egy láncreakció vette kezdetét. Behívtak a munkahelyi csapatba, aztán a megyei bajnokságba játszani, jártam edzésekre és egyre inkább tudatosodott bennem a gyerekkori sakkozás jótékony hatása. Amikor Vilmos fiam iskolába ment akkor költöztünk Balatonföldvárra, itt már tudatosan kerestem neki a helyet, hogy hova vihetném sakkozni tanulni, de nem volt a környéken ilyen lehetőség gyerekeknek. Az iskolaigazgató felkérésére aztán én kezdtem el foglalkozni a gyerekekkel.

 

IMG_8323

Trombitásné Zádeczki Ildikó, Erővonal Sakkuli alapítója 

Körém gyűltek, egyre többen lettek és nagyon lelkesek voltak, mint ahogy én is. Az első tanítványaim ma már 25-27 évesek. Bár a versenyeztetés nekem nem volt korábban elsőrangú, de azért jártunk korábban is versenyekre a gyerekekkel, jó móka volt. Így kerültem kapcsolatba a megyei szövetség vezetésével és választottak meg a Somogy Megyei Sakkszövetség főtitkárának 2010-ben, azóta szervezem a megye sakk életét. Közben elkezdtem magamat képezni, először a TF-en sakk-edzői végzettséget szereztem, aztán a Polgár Judit tehetséggondozó sakk képzését végeztem el, majd az Európai Sakkszövetség iskolai sakkoktató képzését. Közben elkezdett érdekelni a gyermeklélektan, a mentális erőnlét edzése és két éve gyermek és ifjúsági coach végzettséget is szereztem. Specifikusan egyébként gamifikációs coachnak nevezném magamat, mondjuk ilyen szóösszetétel talán még nem létezik, lehet, hogy én fogom meghonosítani. A gamifikáció játékot, játékosságot jelent, játékelemek alkalmazását jelenti az élet játékon kívüli területein. A sakkjátékot, mint coach eszközt használom a gyerekek prevenciójában, mentorálásában. Három éve kezdtük el a gyerekekkel komolyan venni a versenyzést, azóta több tanítványom volt már megyei bajnok és két éve országos bajnok lett egy ovis tanítványom is.

Hosszú út vezetett ide, hogy a hobbim a hivatásom lett, azt hiszem szerencsés is vagyok, mert a családomon túl felsorolni sem tudnám, hogy mennyi ember segített ezen az úton.

 

IMG_2048 IMG_2141

 

Az Erővonal Sakksuli elérhetősége: https://www.facebook.com/sakkoktatas

 

–Almásy Katalin —

 

 

 

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása