Óvodából iskolába
A sikeres iskolakezdés, az első iskolai tapasztalatok életre szólóan meghatározzák gyermekünk tanuláshoz való viszonyát. A legtöbb óvodás már nagyon szeretne iskolába járni és tanulni, mégis sokan vannak, akik a kezdeti kudarcok hatására gyorsan elveszítik a tanulás iránti lelkesedésüket. Ez pedig rányomhatja bélyegét a további évek és a pályaválasztás sikerességére is.
Az iskolai tanulmányok megkezdése meghatározó fordulatot hoz a kisdiák és családja életében. Megváltozik a gyermek alaptevékenysége. A játékot, mely eddig mindennapjainak középponti része volt, új tevékenység, a tanulás váltja fel. Ezzel együtt sok minden más is átalakul. A gyermek új környezetbe kerül, ahol új felnőttek, új barátok veszik körül, megváltozik a napirendje és a vele szemben támasztott családi elvárások tartalma is. Sok új szabályt kell megtanulnia, alkalmaznia. Az iskolai élet arra készteti, hogy merőben új tevékenységekben vegyen részt, tanítója és a szülői ház is határozott teljesítményelvárásokkal lép fel vele szemben, melyeknek teljesítését keményen számon kérik tőle. A sikeres helytállás viszont megfelelő fejlettséget, érettséget igényel. A szülőket tehát az iskolakezdés egy sor fontos döntés elé állítja.
Honnan tudjuk, hogy gyermekünk már iskolaérett?
Hivatalosan minden hatodik életévét betöltött gyermek tanköteles. Persze az is számít, hogy a gyermek mikor született, ha nyári, akkor várhat még egy évet. Manapság nagy divat a gyerekeket visszatartani, de ez sem mindig indokolt. Az én lányom 6 évesen ment iskolába, de így is ő volt az osztályban a legnagyobb és a mai napig kiváló tanuló. A döntés elsősorban a szülő dolga, de természetesen véleményt mond az óvoda és a Nevelési Tanácsadó is.
Amit érdemes figyelembe venni iskolakezdés előtt:
• Megfelelő-e a gyermek fizikai érettsége?
• Várja-e a gyermek az iskolakezdést?
• Képes kapcsolatot kialakítani vele egykorú társaival?
• Képes a beilleszkedésre?
• Meg tudja jegyezni a rövidebb szövegű dalokat, verseket?
• Le lehet kötni hosszabb-rövidebb időre egy-egy tevékenységgel?
Mit tehetünk mi, szülők, hogy gyermekünk valóban iskolaérett legyen?
Semmiképp se próbáljuk erőszakkal írni, olvasni, tanítani óvodás gyerekünket, gondolván, hogy ezzel előnyre tesz szert az iskolában. Erre való az iskola és a tanító néni. Ma már rengeteg képességfejlesztő füzetecske készül ovisoknak, mely az iskolai feladatok megoldásához szükséges képességeket fejleszti játékos formában. Ilyen feladatlapokat már 4 -5 éves kortól szívesen oldanak meg a gyerekek. Fontos, hogy hagyjuk őket önállóan dolgozni, ne mi oldjuk meg helyettük!
Játsszunk sok társasjátékot gyermekünkkel, mert eközben megfigyelhetjük, mennyire tud odafigyelni, a szabályokat betartani és elviselni az esetleges kudarcot.
Egy jó tanács: beszélgessünk gyermekünkkel, naponta legalább fél órát! Hagyjuk, hogy önállóan mesélje el, mi történt vele aznap. Higgyék el, ez később megtérül, ha kialakult köztünk a bizalom, gyermekünk később a problémáit is velünk fogja megbeszélni, nem fog magába zárkózni.
Milyen iskolát válasszunk?
Azokon a kisebb településeken, ahol csak egy iskola működik, általában egyértelmű a választás. A falusi kis iskolákat sokan elmaradottnak tartják a városi nagyobbakhoz képest, pedig számos előnyük is van, amelyeket érdemes mérlegelni. A családias légkör, a kisebb osztályok, az ismerős arcok megkönnyíthetik az iskolakezdést és a későbbi munkát.
Ma már szinte minden iskolában tartanak nyílt napot, ahol a gyerekek szüleikkel együtt megismerkedhetnek az adott intézménnyel és a pedagógusokkal. Ne sajnáljuk az időt, hisz a személyes tapasztalatok a leghasznosabbak. Gondoljuk át, hogy valóban jobb- e a távolabbi iskola, megéri-e az utazgatás. A leendő tanító néni személyisége szintén fontos választási szempont, egy hosszabb- rövidebb beszélgetés során már el tudjuk dönteni, hogy rábízzuk-e gyermekünket.
A szülőket az iskolakezdés egy sor igen fontos döntés elé állítja, de sose feledjék el, hogy a leendő kisdiák életében kell, hogy időt szánjunk a játékra, a felhőtlen kikapcsolódásra, a szabad alkotótevékenységre is.