Érdekes vízi járművek – vízibusz, szárnyashajó és társai
Jules Verne regényeiben már a jövőbe látott. Így tett a Némó kapitányban is, mikor megálmodta a Nautilust, a tengeralattjárót. Akkor még elképzelhetetlen volt ez a fajta jármű, de azóta sokat fejlődött a világ, s számtalan furcsa vízi járművel bővült a paletta. Nézzünk is körül, hogy milyen furcsaságokon tudunk a vízen utazni.
- Busz is és hajó is a vízibusz
Ez a jármű, amely nemcsak buszként, hanem hajóként is üzemel. Budapest gyönyörű látványát nemcsak sétahajóról, vagy esetleg a rakparton biciklizve, sétálva tudjátok megcsodálni, hanem a vízibuszról is. A vízibusz érdekessége, hogy a városnéző túra először Budapest utcáin kezdődik, majd a folyó habjai közé csobban a busz, s ott folytatódik a túra. A Dunán közlekedő vízibuszra 45 utas fér fel, s körülbelül 20 percig hajókázhatnak. A vízibusz tervezett útvonala: Széchenyi tér – József Attila utca – Andrássy út – Hősök tere – Dózsa György út – Dráva utca – Csobbanás – 20 perc hajókázás – Partra érkezés – Alsó rakpart (hétköznap), Bajcsy-Zsilinszky út (hétvégén) – Széchenyi tér
Jegyeket a túrára itt tudtok venni.
- A hajó, amelynek szárnya van
A másik érdekes járművünk, melynek már a neve is elkápráztatja a gyerekeket, a szárnyas hajó. De vajon mitől szárnyas az a hajó? Mielőtt tudományos leírásokba bocsátkoznék, a szárnyas hajó működésének a lényege, hogy menetközben részlegesen kiemelkedik a vízből, s így nagy sebességgel tud közlekedni. S, ha kívülről figyeljük a hajót, akkor pont olyan, mintha a víz felett repülne, s valóban szárnyai lennének. A hajó ennek a technikának köszönhetően nagyon gyorsan tud haladni – 65 km/óra sebességgel, melynek köszönhetően majdnem egy óra alatt Visegrádon vagy épp Esztergomban köthetünk ki. Szárnyas hajóutak iránt itt tudtok érdeklődni.
- Katamaránnal a Balatonon
A katamarán kéttörzsű hajó, melynek két törzse egymással párhuzamos és egyforma. Sokkal könnyebb hajótípus ez, s ha nem tudtátok volna, ilyen hajóval utazhattok a Balatonon is. A katamarán típusú hajó 2016-tól szeli a Balaton hullámait. A hatalmas utasszállító hajón 500 fő utazhat. Ha pedig ki is szeretnétek próbálni, akkor keressétek Siófokon és Balatonfüreden a hajókat.
- Komp – klasszikus közlekedés a folyón
A vízi járművek felsorolásánál nem szabad kihagynunk a kompokat, melyek már ősidőktól fogva a folyón való átkelések legfontosabb eszköze. Folyópartoknál, vagy tavaknál a rév jelentősége kiemelkedő volt. A part szembelévő szakaszán kialakították a komp kikötő helyét, s a közlekedőknek itt lehetett átkelniük az egyik oldalról a másikra. A mostani motoros hajók elődje a kötél által mozgatott komp volt, mely a folyó két partja között kifeszített kötél segítségével működött. Ezt a kompfajtát csak a hajóforgalomtól mentes területen használták. Hazánkban számos helyen kipróbálhatjátok a kompot. A Balatonon a klasszikus Szántód és Tihany közötti szakaszon, de a Dunán is így juthattok át pl. Vácról a Szentendrei szigetre, vagy kisebb kompokkal is közlekedhettek a Duna többi szakaszán is, illetve a Tiszán.
Izgalmas közlekedést kívánunk hazai vizeinken!
A cikket a Közlekedésbiztonsági rajzpályázatot kiíró KÖBE Biztosító támogatta.