Fel

E-tanárok

E-tanárok

Hogyan használják a tanárok a digitális eszközöket az oktatásban? Sokat írtunk már arról, hogy a diákok magától értetődő természetességgel használják a számítógépet és az internetet. A tanárok oldaláról azonban ez nem olyan magától értetődő.

Ahhoz, hogy az legyen, az oktatási módszereknek és a nevelők személetének is változnia kell. Nem feltétlenül méregdrága eszközökre és szoftverekre van szükség, néha egy-egy jó ötlet is felejthetetlenné teheti a tanórát.

 

Dél-Afrikában is bemutatkozik projektjével nemsokára az a budapesti tanár, Bereczki Enikő, aki a budapesti II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakiskola angol tanárnőjeként egy különleges digitális tananyagot fejlesztett ki és valósított meg. A magyar csapat tagjaként vett részt a Berlinben megrendezett Európai Innovatív Tanárok Fórumán (ITF), ahol projektével továbbjutott az ITF Világfórumára, amelyet idén ősszel tartanak Dél-Afrikában.

 

A nyertes pályamunka jól összegzi a digitális oktatási lehetőségeket, az IT-eszközigénytől az ingyenes, jó ötletekig és izgalmas feladatkiválasztásig. A „Life thorough the Lenses” (Élet a lencsén túl) egy 20 órás angol nyelvi projekt, melynek középpontjában a sajtófotózás áll.

 

A projektben a diákok körbejárták a sajtófotó fogalmát, majd internetes kutatás következett. Több írásos feladat után végül fiktív televíziós interjúkat készítettek – angolul a társaikkal, alias „Robert Capaval”, melyeket feltöltöttek a YouTube-ra.

 

A projekt utolsó részében a diákok maguk váltak sajtófotóssá. Fotóikat, élményeiket, beszámolóikat egy blogon rögzítették, valamint hozzászóltak egymás bejegyzéseihez. (www.missioncamera.blogspot.com)

 

– Évente készítünk egy felmérést a tanárok digitális eszközhasználatáról – mondja Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország Partners in Learning (Társ a tanulásban) programjának vezetője. – Azt látjuk, hogy míg pár évvel ezelőtt 3 százalékuk használt számítógépet a tanórán vagy a felkészüléséhez, mára ez az arány 80 százalék fölött van. A mi programunk évi 50 millió forintos keretből gazdálkodik, és fő feladata a pedagógusok segítése, az informatikával támogatott oktatás elterjesztése. Ingyenes tanártovábbképzéseink és konferenciáink mellett külön hangsúlyt fektetünk a tananyaggyártásra. Ingyenesen letölthető szakkönyveket kínálunk tanároknak, iskolaigazgatóknak és diákoknak is.

 

Merényi Ádám szerint nemcsak hogy a kistelepülések, a hátrányos helyzetű vidéki falvak iskolái érdeklődnek programjuk iránt, de már a határon túli magyar iskolákban is felfigyeltek a lehetőségre. Vannak olyan iskolák, mint pl. a budapesti Lenhossék utcai, ahol szinte csak hátrányos helyzetű, főleg roma származású diákokat oktatnak, sikeresen, internetes eszközök használatával. Ezek az eszközök ugyanis segítik a lassabban vagy nehezebben tanuló diákokat is azzal, hogy személyre szabhatóak.

 

A mindössze 1200 lelkes Zala megyei falu, Gelse iskolája jó példája a lelkes és motivált tanárok által elérhető sikereknek. A kistelepülés minden tantermében van internet hozzáférés, 60 tanulói laptop és 50 számítógép segíti az oktatást, azon kívül, hogy SMART táblájuk és a hagyományos projektort interaktívvá tévő ún. Mimió-készleteik is vannak.

 

– Több száz interaktív tananyag szolgálja a mindössze kilenc tanulócsoport tudásának menedzselését – mondta el lapunknak Bécsiné Jakabfi Mariann, az iskola pedagógusa, az IT- programok szorgos ügyvivője. – Iskolánkba több halmozottan hátrányos helyzetű tanuló is jár, az ő egész napos tanításuk-nevelésük is a mi feladatunk, amit komplex programokkal oldunk meg. A tanulók „vibrálnak” – képzésükre más eszközöket kell használnunk, mint korábban tettük – fogalmazza meg a pedagógus a tendenciát. – Minden IT-eszközt pályázati forrásból szerzünk be, és természetesen a tanárok bérpótlékját is igyekszünk belevenni ebbe.

 

– Az elmúlt években fejenként minimum 300 órányi módszertani továbbképzésen vettünk részt, szintén pályázati forrásból. Ezek a képzések elsősorban a módszertani megújulást segítették elő. A képzések viszont akkor lehetnek igazán hatékonyak, ha az ott szerzett ismereteket azonnal beépítjük mindennapi munkánkba. Ez viszont akkor lehet eredményes, ha az intézményen belül megvalósul az egymástól tanulás, ha az új módszereket azonos módon vezetjük be a tanulócsoportokban – avat be a komplex program elemeibe a magát „minden lében-két kanál” pedagógusnak bemutató szakember.

 

Tóth Klára, a Modern Iskola című folyóirat főszerkesztője szerint az utóbbi időben több oktatási intézményben is arról számoltak be, hogy az informatikai eszközökkel támogatott órák iránti kedv robbanásszerűen megnőtt a pedagógusok körében, és komoly motiváló hatása van a diákokra is. Bár nagyon sok intézményben valóban csak pályázati forrásból tudják finanszírozni a beszerzéseket, a weben elérhető tartalmak (ingyenesen letölthető programok, tanári közösségek, blogok, kész tananyagok, videók, kutatások, játékok) és jó néhány szakmai rendezvény, pályázat új dimenziót jelent a pedagógusok önképzésében és szakmai kommunikációjában.

 

 

 

Fülöp Hajnalka

 

forrás: http://www.mentormagazin.hu/

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása