Fel

Tanulási módszerek a konyhában – a csipetke készítéstől a gramm és kiló fogalmáig

ECE_children_baking_shutterstock_5217672711

Tanulási módszerek a konyhában – a csipetke készítéstől a gramm és kiló fogalmáig

 

 

Fejleszd okosan a gyerekedet! Sokszor nem is kell az okos játékokhoz nyúlni, főleg ha nincs rá időnk, hogy leüljünk társasozni a gyerekkel. Érdemes velük együtt tenni-venni a konyhában. Sokszor nem is gondolnánk, hogy a közös munkával eltöltött idő, nemcsak az érzelmi intelligenciájukat fejleszti, hanem jótékony hatással van a finommotirka képességükre, vagy épp a matematikai alapműveletek megismerésre! Egy-két tipp, ötlet, amely az adventi időszakban igazán hasznos lehet! Főzzetek együtt a gyerekkel!

Finommotorika   fejlesztése

Talán ez az egyik leggyakrabban használt  kifejezés az óvodában.  Sokszor halljuk, hogy na  azt bizony fejleszteni kell, anyuka! De vajon, hogyan? Egy apró trükk a konyhában segíthet! Főzzünk együtt a gyerekekkel, készítsünk csipetkéket! Mi is az a csipetke? S egyáltalán nem egyenlő a nokedlival! Máris elindulhat egy közös tanulás, hogy mi mit jelent, miből készül, milyen állagúnak kell lennie, s főleg, hogy miképp készítsük el!

S, akkor jöhet a csipetke készítése! Lisztből és vízből kell kemény tésztát gyúrni – amit akár a legkisebbekre is rábízhatunk! Igazi gyurmázás a konyhában! Miközben gyúrják, mozog a karjuk, a kezük. S megismernek egy újfajta mozgást. Közben megérzik, hogy milyen állagú lesz a tészta, megtanulják érezni a kezükkel, amit ha sokszor gyakorolnak egy életre a „kezükben” marad.

A csipetke készítés feladata pedig a legjobb finommotorikai fejlesztés. Kis kezükkel, csipkednek, gyúrnak. A munka folyamatos, s mindig figyelni kell, hogy adott méretűeket készítsenek.

 

images

 

Mit fejleszt?

  • Fejleszti a finommotorika kézséget. Különleges technikájával új mozgásokat ad a kezeknek, ujjaknak. Ez az apró mozgás a kulcsa ahhoz, hogy később, mire iskolába megy, könnyen tudja használni a ceruzát, s ezáltal könnyebben tanuljon meg írni is.
  • Az apró, kissé pepecses munka növeli a figyelem és a koncentráció készséget. Hiszen mindegyik csipetkének nagyjából egyformának kell lennie!

Érzelmi fejlesztés:

  • A közös munka a gyerekkel nemcsak öröm lehet, hanem sikerélmény is.
  • Csapatépítő munkának is nevezhetjük, vagy inkább igazi anya- lánya programnak. Pozitívvá, bensőségesebbé teszi a szülő és a gyerek közti kapcsolatot.
  • Csipetkét készíteni hosszú feladat. Pont ez a másik pozitívuma, hogy kitartásra sarkallja a gyereket. Be kell fejezni egy dolgot, elejétől a végéig tart a folyamat. Ezt nem lehet ledobni, mert meguntam, vagy a sarokba dugni. Itt a család várja az ebédet, be kell fejezni!

images (2)

 

Mértékegységek tanulása

Ha a matek mumus, ha nehezebben mennek a mértékegységek megismerése, akkor irány a konyha. Hiszen valóban nehéz elképzelni, hogy mennyi egy liter, vagy 250 gramm, ha csak leírva van. Sokszor mi felnőttek is elakadunk, hogy mi mennyi! Ezért érdemes a való életben kipróbálni, megnézni, megmérni. Liter, deciliter, kiló, gramm, deka és egyéb bűvös és sokszor értelmetlen szavak kaphatnak ilyenkor új értelmet.

Süssünk együtt! Egy egyszerű muffin receptnél rögtön előjön a dekagramm, a gramm kérdése. Hiszen a receptben dekagrammban adják meg a liszt és a cukor arányát, de a konyhai mérleg grammban mutatja. Hogy is van ez? Mennyi a váltószám? Hogyan kell átszámolni?

Majd jön a deciliter kérdése, amelyből esetleg egy vagy kettő kell. Melyik pohár űrtartalma lehet annyi? Keressük együtt ki a megfelelőt, mérjük ki!

S miközben készül a finom muffin, egyre jobban megérti a gyerek, hogy mennyi a váltószám gramm és dekagramm között. Hogy épp hány deciliter vizet ivott meg ebéd után, s hogy hány deciliter egy fél literes üdítő?

 

images (1)

 

Matek a konyhában?

  • Megismeri a mértékegységek fogalmát a decilitertől a literig, a grammtól a kilóig.
  • Kisebbeknél a nagyobb és kisebb fogalma egyre jobban kitisztul.
  • Az épp olvasni tanulóknak egy kis olvasás gyakorlás, miközben felolvassák a receptet. S, ha kedvük van készíthetnek saját receptkönyvet is, s egyben az írás gyakorlását is fejleszti.
  • Környezetismeret órát is beiktathatunk, megfigyelhetik milyen mikor a víz forr, mi a gőz fogalma, mit jelent a párolgás, hány fokon forr a víz?
  • S miközben főzünk, elmagyarázhatjuk az egészséges étkezés alapjait – mennyi cukor a megengedett, miért nem egészséges ez vagy az az étel.

Érzelmi nevelés:

  • Közös munka pozitívuma, egyfajta hagyománytisztelés, mikor átadjuk tudásunkat, amit még mi is anyáinktól, nagyanyáinktól örököltünk.
  • Minden konyhai munka után fontos, hogy rendet rakjanak maguk után! Ez érvényes a nagyobbakra is, akik már önállóan készítenek el valamit a konyhában.
  • Testvéreknél a veszekedés is megelőzhető, a rivalizálás, hiszen egy főzésnél több feladat van, amelyet érdemes felosztani, hogy ki mit csinál.
  • Koncentráció, odafigyelés fejlesztése! Hiszen senki sem szeretné cukor nélkül megenni a süteményt, mert esetleg pont az maradt ki! Odafigyelés, hogy ne égjen le a kis kezük, ha hozzányúlnak a forró sütihez. Figyelem fejlesztés, hogy anyának itt mindenben szót kell fogadni. A konyha nem játszótér, itt fontos szabályok vannak, mert egy-egy dolog bizony veszélyes lehet! Például a forró sütő, éles kések!

 

Mikor végeztünk a munkával, ne felejtsük el a gyereket megdicsérni! Mert bizony komoly munkában vett részt! Nemcsak fizikaiban, hanem szellemiben is!

Cikkünk folytatódik majd. Legközelebb magyarnyelv és irodalom óráról, no meg egy kis biológiáról fogok írni!

AK

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása