Fel

Mitől válnak motiválatlanná gyermekeink?

unatkozo4

Mitől válnak motiválatlanná gyermekeink?

 

Mitől válnak motiválatlanná gyermekeink? Hogyan segíthetünk nekik? Hogyan közelítsük meg a témát?
pixel

 

pixel

unatkozo1

Egyre sűrűbben tapasztalhatjuk szülőként, hogy gyermekünk egyszer csak elveszti lelkesedését, motiválatlanná válik, nem hajlandó tanulni, csak ül vagy fekszik elvonulva a szobájában. No meg ül a számítógép előtt és egész mással foglalkozik, mint kellene.

Amikor rákérdezünk, akkor határozott választ kapunk, hogy minek tanuljon, az életben ezt úgy sem fogja használni, meg hiába tanult, akkor is rossz jegyet kap…ott, és nem értékelték igyekezetét.

A kialakult helyzetnek mindig sok oka lehet, így ha nem ismerjük adottságait, és azt, hogy mivel tudjuk lelkesedését beindítani, mi az a szikra, ami ismét erőt ad neki, akkor csak vaktában próbálkozunk.

 

unatkozo2

Aztán természetesen elhangoznak azok a mondatok, büntetések kilátásba helyezése, amik ilyenkor szokványosak, és amiket oly annyira utáltunk mi is gyermekkorunkban. És ahogy ezt ők sem szeretik, nem is érünk el általában semmit vele, maximum időleges javulást.

Ilyenkor is a kiváltó okot kell megtalálnunk, hogy mitől állt elő náluk ez az állapot? Kudarc érte? Rossz korban van? A barátok közt az a „menő” ha nem tanulnak? Ezzel egyidőben pedig el kell kezdenünk a saját motivációjának megfelelő biztatást is alkalmazni.

Minden gyerek más, így mindegyikhez más megoldást kell megtalálni. Ha egy hasonlattal akarnám szemléltetni, akkor az autókat hoznám fel példaként. Még egy típuson belül is mindegyiket más kulccsal kell elindítanunk, ahhoz hogy működésbe hozzuk.

Valahogy így van ez gyermekünknél is. Lehetnek általánosságban bevált praktikák, módszerek, amik hatásosak, de a végső megoldást mindenképpen az adja, ha megtaláljuk a személyiségének megfelelő „kulcsot” ami minden téren segítséget nyújt számukra.

 

unatkozo3

Mégis mik lehetnek az okok?

Lehet, hogy tombol benne az energia, és nem tud koncentrálni a feladatra, amíg azt le nem vezette. Vagy halogató típus, segíteni kell neki abban, hogy beossza az idejét. De az is lehet, hogy jobb agyféltekés beállítottságú, és nem tudja értelmezni a a tankönyv bal agyféltekés, logikai alapon íródott szövegét, ez okozza a sikertelenségét.

Olyan is előfordul, főleg egy sikerorientált gyermek esetében, hogy a folyamatos kudarcok miatt, már nincs kedve tanulni, hiszen minek. Ilyenkor egy egyszerű váltás (dicséret, nem kritizálás, bármilyen apró sikerért) fordulatot hozhat és újra lelkesedést tapasztalunk nála.

Ahogy látjátok már ez is mennyi lehetőség, verzió, amivel segíteni tudtok gyermeketeken, ha ismeritek az ő saját „indítókulcsát”. És ez csak egy aprócska szelete a lehetőségeknek. Egy dolog viszont minden gyermek esetében igaz:

Negatív értékeléssel, folyamatos kritizálással, túlzott elvárásokkal inkább csak lázadást, visszahúzódóbb gyermeknél pedig szorongást érhetünk el. Ahogy nekik változtatniuk kell a hozzáállásukon, úgy ez ránk szülőkre is igaz, hogy mi sem ússzuk meg azt, hogy változtassunk a belénk nevelt módszereken és ösztönös reakciókon.

 

Dudás Mária gyermekasztrológus
06/30-4515002

forrás: www.kicsiszív.hu

 

 

Nincsenek hozzászólások

Komment hozzáadása